COVID-19 בישראל

כיצד הגיע תקציב המיליונים לבדיקות הקורונה לגוף הפרטי "שיבא-טרגט"

"כלכליסט": המרכז הרפואי שיבא אמנם זכה במכרז של המדינה אבל חברת הפקות פרטית מטעם תאגיד בית החולים מבצעת את העבודה במקומו - "מיליונים מכספי הציבור מוצאים את דרכם לכיס פרטי בניגוד לתנאי המכרז"

"בשנות הקורונה הורגלו המטופלים - עד שאתה לא עושה בדיקה, אתה לא בטוח שאתה בריא, גם אם אין לך תסמינים". צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

קרן המחקרים של המרכז הרפואי שיבא ("התאגיד") זכתה במכרז של המדינה לביצוע בדיקות קורונה והתחייבה לנהל ולבצע את המיזם, אבל על פי דיווח של אדריאן פילוט ב"כלכליסט", מתברר ש"שיבא־טרגט", חברת הפקות פרטית בבעלות ניר נובק ומירי סיני, היא זו שמנהלת את האופרציה ומגלגלת מיליוני שקלים - כסף ציבורי (6 מיליארד שקל לטובת בדיקות PCR ועד חצי מיליארד שקל לבדיקות אנטיגן) שממשלת ישראל הקצתה מכספי משלם המסים.

על פי הדיווח, מכרז הדיגום שבו זכה תאגיד שיבא אינו מאפשר העסקת קבלני משנה. סעיף 8.2 במכרז קובע: "הספק מתחייב לספק את כל השירותים בעצמו ולא להסב את מחויבויותיו בהתאם להסכם זה לאחר. השירותים יבוצעו על ידי הספק בעצמו ובאחריותו המקצועית". ב"שיבא" הסבירו כי "קרן המחקרים היא זו המפעילה את המערך ונושאת באחריות מלאה על מתן כלל השירותים. שיבא מפעיל באופן מלא את המכרז ולא הסב מחויבות. האחריות המלאה היא של קרן מחקרים (התאגיד)".

מאחר ש"שיבא" מקבל עשרות מיליוני שקלים לצורך בדיקות ודיגומים, כותב פילוט, "לא היה נכון לפי כללי המינהל התקין וטוהר המידות לבצע מכרז לבחירת ספק ולא ללכת לחברה פרטית?". גורמים בבית החולים הסבירו שלא קיימת חובה אמיתית למכרז שכן מי שמפעיל את המערך אינו בית החולים הממשלתי, אלא התאגיד, שפועל ללא פיקוח.

תאגידי הבריאות, שפועלים ליד בתי החולים ונמצאים בבעלותם, פועלים בעצמאות ניהולית מוחלטת. הם אינם מפוקחים על ידי הממונה על השכר באוצר, לא על ידי אגף התקציבים, לא על ידי החשב הכללי באוצר ולא על ידי נציב שירות המדינה. במשרד האוצר מנהלים מלחמה נגדם, במטרה להגביר את הפיקוח.

לפי רשימת המחירים המפורסמת באתר בית החולים, למרות שבדיקת PCR עולה בממוצע כ־50 שקל, מי שרוצה לעשות בדיקה ולקבל את התשובה באנגלית יצטרך להיפרד מ־150 שקל. אם רוצים לקבל תשובה בתוך שש שעות, המחיר מאמיר ל-450 שקל ויש גם מסלול עד הבית שמחירו מטפס ל־800 שקל.

בכירים באוצר מסרו ל"כלכליסט" כי חייבים לבחון לעומק את הקשר בין בתי החולים הממשלתיים לתאגידים שלצידם. גורם במערכת הבריאות שנחשף לממצאי הבדיקה סיכם: "יש פה דלת קסמים: שיבא ניגש למכרז של המדינה, חברה פרטית מבצעת ללא מכרז את העבודה במקום שיבא ובניגוד לתנאי המכרז, ומיליוני שקלים מכסף ציבורי מוצאים את דרכם לכיס פרטי בניגוד לכללי מינהל תקין". 

נושאים קשורים:  בית החולים שיבא,  מכרז,  שבא- טרגט,  חדשות,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות
26.01.2022, 19:01

מזל גדול שנתנו את ניהול הנושא לידיים פרטיות, ככה זה עובד באופן מופלא. כול מי שמגיע למתחמי הבדיקותיכול להתרשם מהסדר והיעילות. אם הנושא היה נתון בידיים ציבוריות היינו עכשיו בבוץ עמוק. כותבי הביקורת הם אינטרסנטים בעצמם וצרי אופק. דר' ברוך גונן. אפשר לפרסם את שמי.

אנונימי/ת
27.01.2022, 10:48

הרי כל הפסיאודו מגיפה הזו מונעת ע״י כסף, עשירים התעשרו יותר ועניים נהיו יותר עניים.
לאט לאט יחשפו המספרים והמניעים , ובעוד 10 שנים יפרסמו תחקיר עם כותרת ״ המגיפה שלא הייתה״ שאף אחד לא יטקח לקרוא, כי בעיקר בתקשורת נאבד האימון!

אנונימי/ת
28.01.2022, 13:10

תחת הניהול הפרוסי של המנהל הנוכחי, בית חרושת שיבא מרוויח, עולה ופורח כלכלית. תאגיד הבריאות (קרןן מחקרים יעני) חוגג עם קוניוקטורות מתוחכמות כמו זאת של שיבא טרגט ומיזמים דומים. שיבא הפך מושא לקינאה מצד בתי חולים אחרים, בפרט אלה הפריפריים, אשר מורעבים באופן כרוני על ידי מערכת הבריאות ולא מסוגלים לשכור חברות פרטיות למתן שירותים.
זה המודל האידיאלי לבית חולים ציבורי בישראל?