COVID-19 בישראל

הוקרה אבל לא לכולם: מתווה הענקת תווי השי לעובדי הבריאות הוקפא

במשרד הבריאות קבעו שורה של קריטריונים לחלוקת תווי שי לעובדי מערכת הבריאות, ולפיהם רק כמחצית מהם יקבלו את ההוקרה | מנהלי בתי החולים הממשלתיים סירבו לאפליה בין העובדים ודחו את ההטבה

ההטבה ניתנת רק לעובדים שנדרשו באופן אינטנסיבי ומובהק לעסוק ישירות בטיפול בחולים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מהלך שיזם משרד הבריאות – להעניק תווי שי לעובדי מערכת הבריאות כהוקרה על עבודתם האינטנסיבית שהפגינו במאבק במגיפת הקורונה – הוקפא. זאת, לאחר שמנהלי בתי החולים הבהירו למשרד הבריאות כי לא ייתכן שרק כ-60 אלף מהעובדים יהיו זכאים לתווי השי ובכך תיווצר אפליה ברורה בין העובדים. בעקבות זאת הודיע משרד הבריאות כי המהלך ייבחן מחדש. כך דיווחה הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר". 

על פי הדיווח להענקת תווי השי הוקצו 55 מיליון שקל. לפני שבועיים, דיווחה לינדר, שיגר משרד הבריאות מכתב מפורט שבו בירך על "ההזדמנות להוקרת צוותי הרפואה והעובדים שנדרשו לעבודה אינטנסיבית וספגו שחיקה מתמשכת", אבל הבהיר כי לא כולם יקבלו את השי. במכתב להנהלות בתי החולים הוסבר כי תווי השי יהיו בגובה 900 שקל לכל עובד ויחולקו לכ-60 אלף עובדים ועובדות בלבד, אלא שהם פחות ממחצית מעובדי מערכת הבריאות.

משרד הבריאות הסביר כי קיימת מכסה תקציבית מוגבלת וכי ההטבה ניתנת רק לעובדים שנדרשו באופן אינטנסיבי ומובהק לעסוק ישירות בטיפול בחולים ובפעולות למיגור המגיפה. במשרד נקבעה שורה ארוכה של קריטריונים לקבלת ההטבה ובנוסחה מסובכת: בקופות החולים יקבלו את התווים 46% מהעובדים ואילו בבתי החולים הם יחולקו ל-10%-40% מהעובדים, תלוי ביחס שבין מספר העובדים למספר חולי הקורונה שטופלו במוסד. במשרד הבריאות עצמו הוגבלו התווים לכ-40% מהעובדים. מנהלי בתי החולים והקופות נדרשו לקבל את ההחלטות לגבי זהות מקבלי תווי השי.

יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, פרופ' מיכאל הלברטל מנהל רמב"ם, כתב להנהלת משרד הבריאות בשם הנהלות בתי החולים הממשלתיים: "אם ניאלץ לבחור בין העובדים – נוותר על השי הזה לחלוטין... אין עובדים שהקורונה לא 'עברה עליהם'. הרעיון להעריך אנשים באמצעות שי כספי ראוי אבל לא בצורה הזאת", הדגיש והוסיף כי "ככל שהמתווה לא ישתנה, הנהלות בתי החולים הממשלתיים החליטו בצער רב שלא לקבל את השי".

בעקבות הודעת מנהלי בתי החולים, חזר בו משרד הבריאות וקיבל את הדרישה לשינוי במתווה, לעצור את הענקת תווי השי ולבחון חלופות.

נושאים קשורים:  בתי חולים,  תווי שי,  משרד הבריאות,  פרופ' מיקי הלברטל,  19-COVID,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
31.01.2022, 19:14

הבכירים מקבלים הרבה כסף כל הזמן. זה לא חסר להם.

31.01.2022, 21:39

אולי מוטב שהציבור יקבע את הקריטריונים, אחרי ככלות הכל הוא זה היודע מי אמנם ראוי וזה לא בהכרח עולה בקנה אחד עם הקריטריונים של משרד הבריאות.

סוד גלוי הוא שמשרד הבריאות נגוע בשיקולים זרים.

אנונימי/ת
01.02.2022, 07:15

מנהלי בתי החולים לא יודעים לומר שהפנימיות, יח' טיפול נמרץ וכירורגיית לב-חזה הם שעסקו ישירות ובאינטנסיביות עם חולי הקורונה? או שהם רוצים לרפד כיסם של חברים עם מתנות?

אנונימי/ת
01.02.2022, 14:02

אני רואה שלא ביקרת במיון בשנתיים האחרונות

01.02.2022, 23:25

אני במקרה עובד בטיפול נמרץ כללי.איזה חלק בטיפול במגפה לקחו מחלקות אורטופדיות או טיפול נמרץ לב,למשל?לא ראינו אותם באזורים אדומים אפילו לא בתור מתגברים כשהתחננו לעזרה.אז בהחלט אפשר לבחור מי מקבל שי ומי לא.

אנונימי/ת
01.02.2022, 10:46

פתאום למנהלי בתי החולים איכפת מהעובדים?
מטרתם לקבל את הכסף ממשרד הבריאות ולחלקו לפי הנוחות שלהם ולא לפי הנחיות נותן הכספים.