חדשות

זן חדש ואלים של נגיף HIV התגלה לאחרונה בהולנד

במחקר שהובילו חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ופורסם בכתב העת Science נמצא: הגירסה החדשה של הנגיף גורמת למחלה קשה יותר, אך מגיבה לטיפול תרופתי

בדיקת איידס, HIV (צילום: אילוסטרציה)

כפי שהוכיחה מגיפת הקורונה המתמשכת, למוטציות חדשות ברצפים גנטיים נגיפיים יכולות להיות השפעות משמעותיות על יכולת ההדבקה של הנגיף והנזק שהוא גורם. במשך שנים רבות היו חששות שהדבר עלול להתעורר בנגיף HIV1 שכ-38 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים ממנו ואשר גרם עד היום ל-33 מיליון מקרי מוות.

לאחרונה התגלה זן HIV חדש ואלים ביותר בהולנד, במחקר שהובילו חוקרים ממכון הביג דאטה של ​​אוניברסיטת אוקספורד ופורסם בכתב העת Science.

נגיף הכשל החיסוני האנושי, כמו נגיף הקורונה, הוא רטרווירוס, שהחומר התורשתי שלו הוא RNA. הנגיף פוגע במערכת החיסון וגורם למחלת האיידס - תסמונת הכשל החיסוי הנרכש.

אנשים שנדבקו בוריאנט החדש (שנקרא VB) הציגו תסמינים שונים לפני הטיפול מאשר אנשים שנדבקו בוריאנטים אחרים של הנגיף. לאנשים עם וריאנט VB היה עומס נגיפי גבוה בין פי 3.5 ל-5.5. בנוסף, קצב הירידה בכמות תאי CD4, שהוא סימן ההיכר של פגיעה במערכת החיסונית על ידי הנגיף, התרחש פי שניים מהר יותר אצל אנשים עם וריאנט VB, דבר המציב אותם בסיכון לפתח את מחלת האיידס מהר יותר. אנשים שנדבקו בוריאנט VB גם היו בסיכון מוגבר להעברת הנגיף לאחרים.

החדשות הטובות הן שלאחר תחילת הטיפול, ההתאוששות והשרידות של מערכת החיסון של האנשים עם הוריאנט החדש היו דומות לאלו עם וריאנטים אחרים של נגיף HIV. עם זאת, החוקרים מדגישים כי מכיוון שווריאציית VB גורמת להיחלשות מהירה יותר של המערכת החיסונית, חשוב מאוד שהחולים יקבלו אבחון מהיר ויתחילו את הטיפול בהקדם האפשרי.

יש צורך במחקר נוסף להבנת המנגנון שגורם לוריאנט VB של הנגיף להיות מידבק יותר ומזיק יותר למערכת החיסונית על מנת לפתח דור חדש של תרופות אנטי נגיפיות. בשלב זה, וריאנט VB מאופיין במוטציות רבות הפזורות ברחבי הגנום, כלומר לא ניתן לזהות סיבה גנטית אחת.

וריאנט VB זוהה לראשונה ב-17 אנשים חיוביים ל-HIV במחקר מתמשך בו נאספות דגימות מרחבי אירופה ואוגנדה. כיוון ש-15 מהאנשים הללו הגיעו מהולנד, החוקרים ניתחו נתונים מקבוצה של למעלה מ-6,700 אנשים עם HIV בהולנד. הניתוח זיהה 92 פרטים נוספים עם הוריאנט מכל אזורי הולנד, ובסך הכל - 109.

על ידי ניתוח דפוסי השונות הגנטית בין הדגימות, החוקרים מעריכים כי וריאנט VB הופיע לראשונה במהלך שנות ה-80 המאוחרות וה-90 בהולנד. הוא התפשט מהר יותר מאשר וריאנטים אחרים של HIV במהלך שנות ה-2000, אך התפשטותו נמצאת בירידה מאז 2010 בערך. צוות המחקר סבור כי וריאנט ה-VB הופיע למרות הטיפול הניתן באופן נרחב בהולנד, ולא בגללו, שכן טיפול יעיל מדכא את הפצתו.

לאנשים עם וריאנט VB היו מאפיינים אופייניים לאנשים החיים עם HIV בהולנד, כולל גיל, מין ודרך ההעברה המשוערת. זה מצביע על כך שההעברה המוגברת של וריאנט VB נובעת מתכונה של הנגיף עצמו ואינה מאפיינת את האנשים הנושאים את הנגיף.

מחברי המאמר סבורים שהגילוי של וריאנט VB מוכיח שהאבולוציה של נגיף יכולה לשנות את השפעתו על בריאות האדם, והוריאנט הוא דוגמה לסכנה הנשקפת מהתפתחות זן מזיק יותר של הנגיף.

ממצאי המחקר גם מדגישים את החשיבות של הנחיות ארגון הבריאות העולמי, לפיהן אנשים הנמצאים בסיכון לחלות ב-HIV צריכים להיבדק באופן קבוע כדי לאפשר אבחון מוקדם ולקבל טיפול מיידי, אשר  מגביל את משך הזמן שבו הנגיף יכול לפגוע במערכת החיסונית ולסכן את בריאותם. טיפול מהיר גם מבטיח שהנגיף ידוכא מהר ככל האפשר, דבר המונע העברה לאנשים אחרים.

נושאים קשורים:  איידס,  וריאנטים,  מחקר,  HIV,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.02.2022, 00:20

רוב מהומה על לא מאומה

אנונימי/ת
08.02.2022, 15:47

... אמרה הבת יענה כשראשה בחול...