COVID-19 בישראל

תרופת נוגדנים חדשה למניעת קורונה בקבוצות סיכון מגיעה לישראל

Evusheld, תכשיר הנוגדנים החד שבטיים החדש של חברת אסטרהזניקה, יינתן בזריקה למניעת קורונה באוכלוסיות ספציפיות בסיכון

זריקה. אילוסטרציה

משלוח ראשון של תרופת הנוגדנים החד שבטיים החדשה Evusheld של חברת אסטרהזניקה, הניתנת בזריקה ומיועדת למניעת קורונה, צפוי לנחות בישראל בימים הקרובים. התרופה תינתן לחולים עם סיכון מוגבר לפתח מחלה קשה עקב מחלות הרקע שלהם, ביניהם חולים שמחלותיהם גורמות לדיכוי חיסוני קשה כמו מושתלי מח-עצם. קופות החולים נערכות לתת אותה למבוטחיהן שמתאימים לטיפול הזה. כך מדווח הבוקר (ב') עידו אפרתי ב"הארץ".

התרופה קיבלה אישור FDA בדצמבר 2021 והיא מיועדת לבני 12 ומעלה ובמשקל גוף של 40 ק"ג לפחות שלא נדבקו ולא נחשפו לנגיף לאחרונה. התכשיר הוא משלב של שני נוגדנים והוא ניתן בשתי זריקות רציפות לשריר.

על פי ההתוויה ואישור ה-FDA התרופה מיועדת למטופלים שהמערכת החיסונית שלהם נפגעה בדרגה בינונית עד חמורה עקב מצב רפואי או עקב נטילת תרופות וטיפולים מדכאי חיסונים והם עשויים שלא ליצור תגובה חיסונית נאותה לתרכיב החיסון נגד COVID-19. התרופה גם מיועדת למטופלים עם היסטוריה של תגובות שליליות חמורות לתרכיב החיסון נגד קורונה או לרכיביו.

הנוגדנים החד שבטיים במשלב התכשיר - Tixagevimab ו-Cilgavimab - מיוצרים במעבדה, מחקים את יכולת המערכת החיסונית לנטרל מחוללי מחלות כמו נגיפים, מכוונים באופן ספציפי כנגד חלבון המעטפת של נגיף הקורונה (הספייק) ואמורים לחסום את כניסת הנגיף לתאי הגוף.

בניסוי הקליני שערכה החברה, ב-3,4141 שקיבלו את התכשיר, מול 1,731 שטופלו בתכשיר דמה, נראתה  ירידה של 77% בבדיקה ראשונית וירידה של 83% בבדיקה לאחר שישה חודשים, בסיכון לפתח מחלה תסמינית בהשוואה לפלצבו. ההגנה מפני נגיף הקורונה נמשכת לפחות שישה חודשים. נדרש מעקב נוסף כדי לקבוע את משך ההגנה המלא שמספק הטיפול הזה.

בין תופעות הלוואי של התכשיר: רגישות יתר, דימום במקום ההזרקה, כאבי ראש, עייפות ושיעול. תופעות לוואי חמורות הקשורות ללב היו נדירות, אם כי היו כאלו - אוטם שריר הלב ואי ספיקת לב, אולם גם אלו מיוחסות להיסטוריה הרפואית של המטופלים (מחלות קרדיווסקולריות) עוד לפני שהחל הניסוי ולא ברור אם הזריקה היא שגרמה להופעתן.

נושאים קשורים:  Evusheld,  אסטרהזניקה,  תרופה לקורונה,  19-COVID,  חדשות
תגובות
15.02.2022, 14:10

לפי הדיווח הזה, הניסוי הקליני נערך כנראה לפני הופעת האומיקרון ולא ברור עם איזה נגיף קורונה הוא נבדק. לפיכך לא ברור אם הנוגדנים המונוקלונליים שרגישים מאד להופעת מוטציות בחלבון הספייק (הרבה יותר מנוגדנים פוליקלונליים), באמת מגינים על הנדבקים בוריאנט האומיקרון