מחקרים COVID-19

מחקר ה"כללית": החיסון למחלימים יעיל בהפחתת הסיכון להדבקה חוזרת

ממצאי המחקר ב-NEJM: הפחתה של 82% בסיכון להדבקה חוזרת בקורונה בקרב גילאי 64-16 שחוסנו לראשונה לאחר החלמה והפחתה של 60% בבני 65 ומעלה | אין יתרון בשני חיסונים למחלימים על פני חיסון אחד

חיסון לקורונה. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

ממחקר חדש של "כללית", שבדק את יעילות מתן חיסון למחלימים מקורונה, למניעת הדבקה חוזרת בנגיף, עולה כי ניכרת הפחתה של 82% בסיכון להדבקה חוזרת בנגיף הקורונה בקרב גילאי 16-64 שחוסנו לראשונה לאחר החלמה מקורונה והפחתה של 60% בקרב גילאי 65 ומעלה.

המחקר התפרסם אמש בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine. את המחקר הוביל אגף רפואה בחטיבת הקהילה של "כללית", בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר.

צוות החוקרים ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את נתוניהם של מבוטחי ה"כללית" כדי לבחון את יעילות חיסון הקורונה של חברת פייזר במניעת הדבקה חוזרת בנגיף בקרב מחלימים מקורונה שקיבלו את החיסון שלושה חודשים לפחות לאחר החלמתם.

על פי הידוע, הסיכון להידבקות בנגיף הקורונה פוחת משמעותית בקרב מחלימים מקורונה, אך עד כה לא היה ידוע עדיין כמה זמן הגנה זו שורדת. בעקבות זאת, הומלץ על ידי משרד הבריאות בישראל למחלימים מקורונה שטרם התחסנו, להתחסן במנת חיסון אחת וזאת שלושה חודשים לאחר החלמתם. אולם, המועילות של חיסון המחלימים טרם נבחנה על אוכלוסיה משמעותית, עד לפרסום מחקר זה. קבלת מנת חיסון אחת מהווה תנאי לקבלת "תו ירוק" למחלימים.

המחקר התצפיתי עקב אחרי כלל מבוטחי ה"כללית" בגילאי 16 ומעלה שהחלימו מקורונה וחלפו לפחות שלושה חודשים ממועד החלמתם, והשווה את שיעורי ההדבקה החוזרת בקורונה באוכלוסיה שקיבלה מנת חיסון אחת או יותר לאחר ההחלמה, מול שיעורי ההדבקה החוזרת בקרב מחלימים שלא התחסנו כלל.

המעקב בוצע בין 1 במרץ 2021, המועד שבו משרד הבריאות אישר מתן חיסון למחלימים מקורונה, ועד ל-26 בנובמבר 2021, לקראת סוף גל הדלתא בישראל.

החוקרים סקרו נתונים של 149,032 מבוטחים שהחלימו ממחלת הקורונה. הם חולקו לשתי קבוצות באופן דינמי, בהתבסס על סטטוס קבלת החיסון. שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתני עבור מגוון גורמי סיכון, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציואקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות. בשל גודלן הרחב של הקבוצות ניתן לספק הערכה מדויקת של הקשר שבין קבלת מנת החיסון לבין שיעורי ההדבקה החוזרת בנגיף הקורונה, בעיקר בתקופת גל הדלתא.

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 39. בסוף תקופת המחקר, 56% מאוכלוסיית המחלימים קיבלו לפחות מנת חיסון אחת. בקרב מקבלי מנת החיסון (שבוע ויותר אחרי קבלת החיסון) נצפתה הפחתה של 82% בשיעור ההדבקות החוזרות ב-SARS-CoV-2-בקרב גילאי 16-64 והפחתה של 60% בהדבקות החוזרות בגילאי 65 ומעלה בהשוואה למחלימים בני אותם גילאים שלא חוסנו כלל.

יש לציין שלפי תוצאות מחקר זה, לא נמצא יתרון למתן שני חיסונים למחלימים על פני מתן חיסון אחד. ממצא זה תומך בהנחיות משרד הבריאות בישראל, להסתפק בחיסון אחד למחלימים.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה ב"כללית": "עוד טרם פרוץ גל ההדבקה הרביעי מזן הדלתא, הנחו רשויות הבריאות בארץ ובעולם לחסן גם חולים אשר החלימו מקורונה. הנחיה זו ניתנה כי היות שלאחר ההחלמה מקורונה נוצרים בגוף נוגדנים אך בשל היעדר מידע מבוסס ראיות למשך זמן של הגנה זו, הומלץ על מתן חיסון גם למחלימים. זהו המחקר המשמעותי הראשון המלמד שגם מחלימים מקורונה מפיקים תועלת מחיסון זה.

"תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי מתן חיסון קורונה למחלימים קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון להדבקה חוזרת. יש לציין שמידע זה היה נכון לתקופת גל הדלתא. אין לנו עדיין מידע לגבי רמת ההגנה למניעת הדבקה חוזרת בגל האומיקרון.

"ברור מעל לכל ספק כי המלצת משרד הבריאות כבר בחודש מרץ 2021 לחסן מחלימים הועילה מאוד בריסון גל הדלתא על כל המשמעויות הנובעות מכך. אנו משערים כי התועלת הפחותה שנצפתה בקרב בני 65 ומעלה נבעה מכך שהמחלימים מקורונה בגילאים אלה נטו להקפיד הרבה יותר על כללי הריחוק החברתי ועטיית מסיכות מאשר באוכלוסיה הצעירה ולכן באופן יחסי תוספת ההגנה מהחיסון היא פחותה, אך עדיין משמעותית ביותר".

ד"ר נצר הוסיף: "ממצאים אלה, שפורסמו בעיתון הרפואי מהמובילים בעולם, מספקים מידע חשוב ומבוסס לאוכלוסיה בישראל ובכל העולם שבחלקם עדיין סבורים שההגנה לאחר הדבקה מספיקה על מנת למנוע הדבקה חוזרת. תוצאות מחקר זה מלמדות עד כה חשוב לקבל מנת חיסון אחת לאחר החלמה".

המחקר התקיים על בסיס מאגרי המידע הממוחשבים של "כללית", בהתאם לאישור ועדת הלסינקי המוסדית. המחקר בוצע ללא תמיכה ממקור חיצוני כלשהו.

נושאים קשורים:  מחקר,  קופת חולים כללית,  ד"ר דורון נצר,  19-COVID,  חדשות,  חיסון לקורונה
תגובות
אנונימי/ת
17.02.2022, 09:13

לא הייתי מתלהב במיוחד...
קודם כל מדובר עדיין בטווח זמן קצר וחוץ מזה זה לא נבדק לגבי האימיקרון.
עד האומיקרון שיעור ההדבקות החוזרות היה זניח יחסית.
לא חושב שמדובר בממצאים שנותנים תמיכה חזקה בהמלצה על חיסון למחלימים.

אנונימי/ת
18.02.2022, 09:43

מה הקשר לאומיקרון, דובר על מה שהיתה המדיניות ושעבדה היטב. לא צריך להיות תמיד אנטי ולהתנהג ב ירה סרקסטית

אנונימי/ת
18.02.2022, 10:56

האם מצוין גילוי נאות לגבי כל אחד מהחוקרים?

אנונימי/ת
18.02.2022, 14:06

אפשר דוגמה לעוד מחלה שאחרי שנדבקים בזן הטבעי צריך לקבל חיסון?
- אין?
אז מה היה הבסיס בכלל למחקר הזה? השכר שהחוקרים מקבלים מפייזר?
בושה למדע ובושה למקצוע

אנונימי/ת
18.02.2022, 14:54

עד מתי תמשיכו לחרטט עם "מחקרים" ממומנים ?!

אנונימי/ת
19.02.2022, 22:03

עד מתי תמשיכו עם תגובות הזויות?

18.02.2022, 16:41

אחלה עבודה של אריאל המרמן המקצוען

18.02.2022, 17:07

.א. לא RCT (הקצאה אקראית) - לא קונה.
.ב. ללא תוצאי בריאות כוללניים (אשפוז/מוות מכל-סיבה) - לא קונה.
.ג. עד 7 ימים מהזריקה מחושבים כלא-מחוסנים - לא קונה.

אנונימי/ת
18.02.2022, 22:34

כניראה שהחיסון הטבעי מאוד יעיל ומחזיר זמן .
מאמר לא אחראי

תכתוב מכתב תגובה ל. NEJM

19.02.2022, 00:01

רמת ״המדע״ ו ״המדענים״ רק הולכת ומתדרדרת מיום ליום.
געגועי לשפיות

אנונימי/ת
19.02.2022, 22:01

קדימה, תערוך מחקרים מדעים יותר