חדשות

משרד הבריאות נגד האוצר והר"י: "מנסים לסכל את קיצור התורנויות"

משרד הבריאות דורש מהאוצר להעביר 66 מיליון שקל שהובטחו לטובת יישום המתווה ומאשים את הר"י: "לצד עמדתה הפומבית שתמכה במתווה, פעלה כל העת לסכל את המהלך ואף ניסתה למנוע העברת מידע מבתי החולים למשרד הבריאות"

מתמחים פרצו למסע"ת של ההסתדרות הרפואית וקראו : "מכרתם אותנו". צילום: דוברות מרשם

שלושה ימים לפני כניסתו לתוקף של הצו המחייב לקצר בשעות התורנות של הרופאים מתמחים בעשרה בתי חולים בפריפריה, במשרד הבריאות מאשימים את ההסתדרות הרפואית ואת משרד האוצר בניסיון לסכל את הוצאתו של מתווה קיצור התורנויות לפועל. בתוך כך, הבוקר (ג') מתמחים פרצו למסע"ת של ההסתדרות הרפואית וקראו: "מכרתם אותנו", "עשיתם יד אחת עם האוצר" ו"אתם לא מייצגים את המתמחים".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, טוען כי הבטחת האוצר להעביר לשם יישום המתווה 66 מיליון שקלים לא יושמה, ובנוסף משרד הבריאות פרסם הבוקר הבהרה בעקבות מודעות בעיתונות ומסיבת העיתונאים הצפויה של ההסתדרות הרפואית ובה הוא טוען: "ההסתדרות הרפואית פעלה כל העת לסכל או לעכב את המהלך לקיצור התורנויות".

במכתב זועם ששלח למנכ"ל האוצר התבטא פרופ' אש: "האוצר התבלבל, הוא לא זה שקובע לנו את מדיניות הבריאות. נעשים תרגילים כדי ליצור מראית עין, אבל אתם, האוצר, לא קובעים את המדיניות".

עד שלא תיפתר בשעות הקרובות סוגיה זאת ובאופן מעשי, לא ברור עדיין אם מתווה קיצור התורנויות ייצא לפועל בהתאם ללוח הזמנים שנקבע, החל מ-1 באפריל.

"עמדתה של ההסתדרות הרפואית התהפכה"

הבוקר, כאמור, פרסם משרד הבריאות הבהרה לקראת מסיבת העיתונאים שתקיים הר"י היום ובה תציג שוב את עמדתה נגד המתווה. הר"י טוענת שהיא בעד קיצור התורנויות אבל לא לפי המתווה שעליו המליצה "ועדת מנדלוביץ" ובין השאר טוענת שהמתווה הזה יביא לכך שכל מתמחה ייאבד 6,000 שקל משכרו החודשי.

בהודעת משרד הבריאות צוין: "יוזכר, כי עם ייזום מהלך קיצור התורנויות וקידומו על ידי שר הבריאות ושרת הכלכלה, הצהירה הנהגת ההסתדרות הרפואית על תמיכה בקיצור שעות העבודה של המתמחים במתווה שיגביל את משך התורנות ל-18 שעות, לאחר שמתווה זה הומלץ על ידי הוועדה העליונה של ההסתדרות הרפואית. במעמד אישור ההיתר וההכרזה על מתווה הקיצור, אף התגאתה בפומבי על כך שהצעותיה למתווה קיצור התורנויות אומצו על ידי משרד הבריאות.

"בנוסף, יוזכר כי ההסתדרות הרפואית היתה שותפה מובילה בצוות היישום לקיצור התורנויות וגם בפורום זה לא הביעו נציגי ההסתדרות הרפואית התנגדות למתווה, עד אשר הגיע הצוות לשלבי הסיכום. לצערנו, לצד העמדה הפומבית, פעלה ההסתדרות הרפואית כל העת לסכל או לעכב את המהלך לקיצור התורנויות. כך למשל, ניסתה ההסתדרות הרפואית למנוע העברת מידע ונתונים מבתי החולים למשרד הבריאות.

"בשבועות האחרונים, משהתברר להסתדרות הרפואית כי קיצור התורנויות הוא עובדה מוגמרת, התהפכה לפתע גם עמדתה הפומבית, ולפתע החלו ראשיה להתנגד נחרצות למתווה שההסתדרות הרפואית עצמה הגתה ובירכה על אימוצו. במקביל, שלפה בימים האחרונים ההסתדרות הרפואית 'מתווה חלופי' שיגביל את משך התורנות ל-22 שעות. בחינה של מתווה זה בידי אנשי המקצוע במשרד הבריאות והתייעצות בעניינו עם מנהלי בתי חולים, העלו כי הוא אינו מעשי ואינו מקצועי.

"משרד הבריאות ימשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו ליישום המתווה שיתקן את העוול הארוך, ומזמין את כל הגורמים שבאמת רוצים בשיפור השירות למטופל, ובאמת נכונים לפעול למען תנאי העסקה הוגנים לרופאים המבצעים תורנויות  ל'החליף דיסקט' ולהפוך שותפים במהלך היסטורי שישים קץ לעוול ארוך שנים".

פרופ' אש: "משרד האוצר התבלבל"

על מכתבו של פרופ' אש למנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב דיווח הבוקר אדיר ינקו ב-ynet. משרד האוצר הודיע בשבוע שעבר כי יעביר למשרד הבריאות תוספת תקציב של 66 מיליון שקל עבור קיצור התורנויות, ואולם ממכתבו של פרופ' אש עולה כי האוצר דוחה את נושא התקנים הנכלל במתווה ולא מכיר בכך שהם עשויים בפועל להביא לקיצור התורנויות, ועקב כך הכסף שהובטח לא הועבר.

פרופ' אש כותב במכתבו למנכ"ל משרד אוצר: "ראשית, אבקש לציין כי 66 מיליון השקלים שאתה טוען שתוקצבו ועומדים לרשות המשרד ומערכת הבריאות - אינם לרשותנו. לא אפרט כאן את התרגילים שנעשו כדי ליצור מראית עין שהסכום הזה תוקצב בלי שהוא יהיה זמין עבורנו לצורך מימון התקנים שיסייעו להוציא לדרך את המתווה לקיצור התורנויות.

"נראה כי משרד האוצר התבלבל לחשוב שהוא מנהל את מערכת הבריאות וקובע את המדיניות בה. מודל קיצור התורנויות ייקבע על ידינו בהתאם לעבודה שנעשתה באופן יסודי על ידי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, וזאת למימוש הצו שנקבע על ידי שרת הכלכלה. המודל שנקבע הוא המודל המעשי היחיד שרלוונטי, הוא אגב מבוסס על המלצות ועדה של הר"י".

בין הסוגיות שטרם נפתרו בכל הנוגע ליישום המתווה בהתאם למסקנות "ועדת מנדלוביץ": מה יהיה שכר המתמחים שיעבדו בהתאם למתכונת עבודה מקוצרת וכן לוח הזמנים הקבוע והמפורט ליישום מלא, בכל בתי החולים ובכל המחלקות של מתווה קיצור התורנויות.

למשרד האוצר היתה נציגות בוועדה אלא שהאוצר יחד עם ההסתדרות הרפואית הציגו קו שהתנגד ליישום הקיצור. פרופ' אש כתב על כך במכתבו: "בחנו את ההצעה שעלתה מכם ומהר"י בימים האחרונים ומצאנו, לאחר התייעצות עם כלל מנהלי בתי החולים עליהם חל המתווה, והם סבורים כדעת אנשי המקצוע במשרד, שהיא איננה מעשית ואיננה מקצועית. אני מסכים שיש להזדרז ולסגור את תנאי השכר של המתמחים, אך התנאים צריכים להתאים למודל. אולם, בהתאם להיתר של שרת הכלכלה, שייכנס לתוקף ב-1 באפריל, לא ניתן להמתין עד שיתקבלו הסכמות בעניין.

פרופ' אש קרא לאוצר "לשחרר את התקציב והתקנים במיידי כדי שמשרד הבריאות יוכל לתקצב את בתי החולים באופן ישיר, ולאפשר את יציאתו לדרך של המהלך החשוב הזה".

תזכורת: באוקטובר פקע הצו הקודם, שחתמה שרת הכלכלה והוא מסדיר מחדש את עבודת המתמחים בבתי החולים. תחילת מועד היישום של הצו החדש נקבע כאמור ל-1 באפריל 2022. על פי הצו החדש, התורנויות בעשרה בתי חולים בפריפריה בכלל המקצועות, למעט במקצועות הכירורגיים, לא יימשכו יותר מ-16 עד 18 שעות, במקום 26 שעות. בתי החולים שנכללו בצו בשלב הזה: העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פדה-פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת.

בצו נקבע כי מספר בתי החולים שיצטרפו למהלך הזה  יגדל בהדרגה. ארגון המתמחים מרשם, שהוביל את מאבק חבריו בנושא הזה, טען שההסכם שנקבע לא מעוגן ביעדים ברורים ובתוספות תקציביות. בעקבות חידוש המחאה של המתמחים ואיומיהם לפנות לערכאה משפטית, הודיע שר הבריאות ניצן הורוביץ על הקמת "ועדת מנדלוביץ" שבחנה את נושא קיצור התורנויות.

"מרשם": ארגון העובדים משתמש בכספנו נגדנו

הבוקר נמסר בארגון מרשם: "בספרי ההיסטוריה עוד ייכתב איך ארגון עובדים מוציא מאות אלפי שקלים על מודעות פרסום בכלי התקשורת כדי להמשיך העסקת מתמחים, אותם הוא מתיימר לייצג, בתורנויות של 26 שעות. למעשה, ישנו שימוש בכספי המתמחים (שמשלמים דמי חבר) על מנת לייצר מודעות פרסום נגד הכוונה לקצר את התורנויות. זו רמה חדש של ציניות שלא ראינו עד היום. שום מתווה שאינו מקצר באמת את התורנויות, לא מקובל עלינו".

בשבוע שעבר הזהירה יו"ר "מרשם", ד"ר ריי ביטון : "אם קיצור התורנויות לא ייכנס לפועל, לא יהיו מתמחים בבתי החולים. אנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד כך יותר. לכל המעורבים היה מספיק זמן להתכונן לשינוי. אנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד בתנאים האלה ולא יכולים לסכן את עצמנו ואת המטופלים".

פורום המתמחים בהר"י: "המתווה יפגע במתמחים בפריפריה"

(עדכון, 13:45) בתדריך לתקשורת שקיימה מאוחר יותר היום הר"י, אמר ד"ר עומרי כהן מפורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית: "אנחנו רוצים להגן על המתמחים מפני מתווה שיפגע בהם. על פי האוצר, תהיה פגיעה קשה. זה מתווה שמנסה לכפות על המתמחים בפריפריה לעבוד כל סוף שבוע. המתמחים בפריפריה חרדים מאוד מהמתווה הזה".

על השאלה האם הסדרת השכר של המתמחים הצעירים תבוא על חשבון הרופאים הבכירים, השיבה ד"ר ניצן עטיה, גם היא חברה בפורום: "התשובה היא לא. מדברים על מתווה לקיצור תורנויות שמוצע על ידי משרד הבריאות. אנו מברכים על עצם הרעיון של קיצור תורנויות אבל הוא לא צריך להיות על חשבון הסכם שכר שיימצא לזה גם תקציב. יום אחד אהיה רופאה בכירה ואני לא מעוניינת לפגוע באף סקטור בדרך, לא מעוניינת שהשכר ילך רק למתמחים. מה שמדברים כרגע זה על שינוי תנאי העסקה שלנו".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  מתמחים,  ההסתדרות הרפואית,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  חדשות,  פרופ' נחמן אש
תגובות