חדשות

משרד הבריאות מתכוון להסדיר את הקשר בין בתיה"ח לעמותות הידידים

"כלכליסט": דו"ח חמור של האוצר העלה חשד לפלילים בהתנהלות "וולפסון" על רקע קשריו עם עמותת הידידים | במשרד הבריאות מבקשים להסיר את המימד הפלילי, אך באוצר טוענים כי אין לו סמכות כזאת

החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג. "סלט של כסף פרטי, ציבורי, תרומות". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

משרד הבריאות מתכוון להסדיר את מערכת היחסים בין בתי החולים לבין עמותות הידידים והתאגידים, אולם גם בנושא הזה כמו באחרים התייצב מולו משרד האוצר הטוען שלמשרד הבריאות אין סמכות בנושא. כך דיווח הבוקר (ה') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

הנושא עלה בעקבות התכתבות שקיים מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש לבין החשב הכללי באוצר, לאחר שהאחרון פרסם דו"ח על ההתנהלות הבעייתית של בית החולים הממשלתי וולפסון מול העמותות. החשב הכללי יהלי רוטנברג סבור, כך דווח, כי קיים חשש לפלילים ולעבירות משמעת בהתנהלות "וולפסון", בעוד פרופ' אש מבקש למחוק את המימד הפלילי.

הבעיה נולדה לאחר שהתברר כי "וולפסון" ביקש תרומות לציוד, אולם בכסף שהגיע טסו בכירים מבית החולים לחו"ל.

דו"ח החשב הכללי הועבר עוד בנובמבר ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה. בדו"ח משתמש החשב הכללי בכמה ביטויים חמורים כמו: "הבדיקה מצאה 'שקשוקה' אחת גדולה בין בית החולים לבין עמותת הידידים שהיא מלכ"ר פרטי נטול ביקורת, וזו פועלת כראות עיניה".

כמו כן צוין בדו"ח: "סלט של כסף פרטי, ציבורי, תרומות, חלקן ייעודיות וחלקן לא. הבעיה היא הקשר בין כל הגופים האלה, כולל תאגידי הבריאות, לרבות העברות כספים בינם לבין עצמם, מינוי הבכירים בתאגיד, ניהול ושימוש בכספים והחיבור בין גוף ממשלתי מפוקח לעמותות הידידים והתאגידים הזוכים לעצמאות כמעט מוחלטת ומנהלים קופה נפרדת".

פרופ' אש דיווח לחשב הכללי בתגובה לדו"ח את הפעולות והמסקנות שמשרד הבריאות הסיק ועד כה מופו חמישה בתי חולים שאין להם הסכם המסדיר את הקשר עם עמותת ידידים. על פרופ' דודו דגן, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד, הוטל לחבר נוהל ברור להסדרת מערכת היחסים המורכבים הללו. הבדיקה שערך משרד הבריאות העלתה שמערכת היחסים מהסוג שנמצא ב"וולפסון" קיימת בעוד בתי חולים ממשלתיים.

ביוני 2020 פורסם דו"ח דומה על בית החולים ברזילי. מנהלו דאז, פרופ' חזי לוי, מונה מיד כשהדו"ח התפרסם למנכ"ל משרד הבריאות ו"הדו"ח הושכח", ציין "כלכליסט".

דו"ח אחר שהוכן על ידי החשב הכללי עוסק ב"איכילוב", שחתם ללא מכרז על הסכם לביצוע בדיקות קורונה עם חברה פרטית שאיננה קשורה לתחום הבריאות.

נושאים קשורים:  עמותת ידיד,  תאגיד בריאות,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  חדשות,  המרכז הרפואי וולפסון
תגובות
אנונימי/ת
02.04.2022, 07:58

כל מי שעובד בבית חולים ממשלתי מכיר את התופעה היטב.