מחקרים

ההשפעה של אגוניסטים לרצפטור GLP1 על משקל השמנת יתר ללא סוכרת

שימוש ב-GLP1 RA מביא לירידה משקל ושיפור במדדי בריאות גם במטופלים עם השמנת יתר ללא סוכרת

05.04.2022, 15:29
השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)
השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קליניים בדקו את ההשפעה של RA GLP1י(glucagon-like peptide-1 Receptor agonists) על ירידה במשקל במטופלים בוגרים עם השמנת יתר אך ללא סוכרת. התוצאות ביעילות הירידה במשקל היו מגוונות.

במאמר שפורסם בכתב העת Obesity Reviews, החוקרים רצו לבצע סקירה שיטתית מעודכנת ומטא-אנליזה בנושא ההשפעה של GLP1 RA על ירידה במשקל במטופלים עם השמנת יתר ומשקל עודף אך ללא סוכרת. החוקרים מצאו מחקרים מבוקרים בהקצאה אקראית שהעריכו את ההשפעה של GLP1 RA על ירידה במשקל בבוגרים (מגיל 18 ומעלה) ללא סוכרת מסוג 1 או 2, עד לתאריך 30/09/2021. החוקרים חיפשו מחקרים באמצעות PubMed ו-Embase. מתוך 36 מחקרים קליניים שנבחנו, 12 מחקרים נמצאו מתאימים והוכללו במחקר. מסך כל המחקרים מדובר ב-11,459 משתתפים.

תוצאות המחקר הראו כי בהשוואה לקבוצות הביקורת, הייתה ירידה משמעותית יותר במשקל במטופלים שקיבלו GLP1 RA עם הבדל ממוצע של 7.1- ק"ג (רווח בר סמך 95% -5.0 עד 9.2-).

אנליזה של כלל התוצאות הראה שטיפול עם GLP1 RA שיפר את השליטה ברמות הסוכר, מבלי לגרום לעלייה בסיכון לאירועים היפו-גליקמיים. בנוסף, הייתה שליטה טובה יותר בלחצי דם, רמות כולסטרול וטריגליצרידים בדם במטופלים שטופלו עם GLP1 RA.

אנליזה לפי תתי קבוצות הראה שלטיפול עם סמגלוטיד (semaglutide) יש אפקט טיפולי גדול יותר לעומת לירגלוטיד (liraglutide). תופעות הלוואי הנפוצות בעת שימוש ב-GLP1 RA הן בחילות, הקאות, קשיי עיכול, שלשולים, עצירות וכאבי בטן.

מקור:

Effect of glucagon-like peptide-1 receptor agonists on body weight in adults with obesity without diabetes mellitus—a systematic review and meta-analysis of randomized control trials. First published: 22 February 2022. https://doi.org/10.1111/obr.13435

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  ירידה במשקל,  GLP1-RA,  אגוניסט לקולטן GLP-1
תגובות