מחקרים COVID-19

עוד מחקר ישראלי: הבוסטר השני מגן יותר על בני 60 פלוס מתחלואה קשה

NEJM: נתונים מישראל מצביעים על יעילות גבוהה של מנת חיסון רביעית נגד תחלואה קשה בקרב מבוגרים בגילאי 60 ומעלה לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד

מתן מנת חיסון רביעית לקשישה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

עוד מחקר שנעשה בישראל העלה כי מנת החיסון הרביעית לקורונה משפרת פי שלושה את ההגנה מפני תחלואה קשה בקרב בני 60 ומעלה שקיבלו את מנת הבוסטר השנייה שלושה חודשים לאחר מנת הבוסטר הראשונה (מנה שלישית). במחקר נעשתה השוואת יעילות לעומת מחוסנים שקיבלו רק מנה שלישית של תרכיב החיסון. ממצאי המחקר המפורט פורסמו הלילה ב-NEJM.

מתן המנה הרביעית בישראל החל ב-2 בינואר, עם התפשטות גל האומיקרון והעלייה בתחלואה. הבוסטר השני ניתן תחילה לבני 60 ומעלה ולאנשים בסיכון ולאחר מכן גם לאוכלוסיות צעירות יותר.

המחקר החדש שבוצע במשותף על ידי חוקרים ממכון ויצמן, מכון גרטנר, הטכניון, המרכז הרפואי שיבא, האוניברסיטה העברית ומשרד הבריאות. התבסס על נתונים של יותר ממיליון ישראלים מעל גיל 60, שהיו רשאים לקבל את המנה הרביעית ובחן את ההגנה שהיא מספקת.

שיעור התחלואה הקשה בקרב מחוסני המנה הרביעית היה לפי מחקר זה נמוך פי כשלושה לעומת מחוסנים במנה השלישית בלבד. המוגנות לא דעכה לאורך כל תקופת המחקר. שיעור המקרים המאומתים בקרב מחוסני המנה הרביעית היה גם הוא נמוך כדי פי שניים לעומת מחוסני מנה שלישית בלבד.

ממשרד הבריאות נמסר בעקבות ממצאי המחקר: ההגנה כנגד הדבקה דעכה במהלך שמונת השבועות של המחקר. במטרה להימנע מהטיות בין מי שבחרו להתחסן במנה רביעית ומי שבחרו שלא, המחקר השווה גם את שיעורי התחלואה של מקבלי המנה הרביעית מהשבוע השני ואילך, לעומת שיעורי התחלואה בשבוע הראשון לאחר קבלת המנה הרביעית, בו תוספת ההגנה של החיסון עדיין חלקית. בניתוח זה התקבלו תוצאות דומות של שיפור ברמת ההגנה.

מחקר זה מצטרף לשורת מחקרים קודמים שבהם נמצאו ממצאים דומים על מועילות החיסון הרביעי.

נושאים קשורים:  בוסטר,  חיסון לקורונה,  מחקר,  חדשות,  19-COVID
תגובות