חדשות

מקרה נדיר: ילד מבית שמש שחוסן נגד פוליו נדבק בנגיף

הילד קיבל את תרכיב החיסון בטיפות ובמנה נוספת בזריקה אך התגלה בבדיקות צואה כחולה פוליו בחשד גבוה | יו"ר איגוד רופאי הילדים: "הילד מוגן לחלוטין משיתוק אך המקרה מוכיח כי הנגיף מסתובב כאן"

פעוט מקבל חיסון נגד נגיף הפוליו. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ילד מבית שמש שהיה מחוסן לפוליו, כנדרש לגילו – לאחר שקיבל את תרכיב החיסון בטיפות ובמנה נוספת בזריקה – התגלה בבדיקות צואה כחולה פוליו "בחשד גבוה". משמעות הגילוי: הנגיף נמצא במעי של הילד, למרות שאין לו סימפטומים. הרופאים המטפלים בו מעריכים שהחיסון בזריקה שהילד קיבל בכל זאת מגן עליו משיתוק.

על המקרה, שנתגלה עוד לפני שהחל בשבועות האחרונים מבצע חיסוני הפוליו, דווח השבוע בישיבת הוועדה המייעצת למשרד הבריאות בנושא פוליו בראשות פרופ' מנפרד גרין. באותה ישיבה נמסרו עדכונים על מבצע חיסוני הפוליו בילדים.

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים וחבר בוועדת החיסונים, פרופ' צחי גרוסמן, התייחס למקרה הנדיר בדיווח של מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום": "נדיר מאוד למצוא נגיף פוליו במעי של ילד  מחוסן באופן מלא. היינו מצפים שדבר כזה לא יקרה, אך פה ושם מתגלה אירוע מהסוג הזה. כיוון שלילד יש רובד הגנה של החיסון המומת, מבחינת ההגנה האישית שלו הוא מוגן לחלוטין משיתוק. אבל המקרה רק מוכיח לנו שהנגיף 'מסתובב' כאן והפתרון הוא 'הצפת' מערכת העיכול של ילדים בנגיף חי מוחלש, מה שימנע מקרים דומים, ואז השכיחות של תרחיש כזה תרד לאפס".

פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר פורום בריאות הציבור, הוסיף: "הסיכוי של ילד מחוסן באופן מלא להיות חיובי בבדיקת צואה הוא בשברירי אחוזים, פחות מאחוז. המקרה הנדיר לא אומר ש'החיסון נכשל' כיוון שאין הגנה של 100%. בניגוד לקורונה, האסטרטגיה בפוליו היא להגיע למצב של אפס מקרים ברמה העולמית זו המטרה בהשלמות החיסון שעליו הוחלט עתה".

על כה התגלה בארץ (אזור ירושלים) מקרה אחד בילדה בת ארבע, עם שיתוק מפוליו. בנוסף, שמונה מקרי תחלואה התגלו בבדיקות צואה, אלא שהילדים עצמם ללא הציגו סימפטומים. שישה מהם לא היו מחוסנים, אחד מחוסן רק חלקית.

במשרד הבריאות הוחלט להרחיב את מבצע החיסונים לכל הארץ בהמשך למבצע שנמשך באזור ירושלים. ילידי השנתונים 2013-2005 לא קיבלו את כל מנות החיסון כחלק מתכנית חיסוני השגרה ולכן הם נדרשים להשלים את החסר. הורי הילדים עד גיל 17 נקראו לבדוק את סטטוס ההתחסנות של ילדיהם כדי לוודא את הצורך בהשלמת החיסון.

בתחילת השבוע הגיעו לישראל כחצי מיליון מנות נוספות של חיסון נגד נגיף פוליו לצורך הרחבת מבצע השלמת החיסונים בכל רחבי הארץ. עד סוף השבוע או בתחילת השבוע הקרוב יגיעו עוד כשני מיליון מנות חיסון.

נושאים קשורים:  חיסון לפוליו,  מקרה נדיר,  פרופ' צחי גרוסמן,  פרופ' נדב דוידוביץ',  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
13.04.2022, 19:19

ממש קישוקוש מקושקש
מה זה השטויות האלו חולה לפי תרבית???
הקורונה דפקה לכולם את הטרמינולוגיה????
מציע לפטר מיידית כל רופא שישתמש במושגים מעוותים מעולם הקורונה של ערוץ 11/12/13