מחקרים

הטרוגניות מטבולית ברקמת כבד שאינה סרטנית במטופלים עם קרצינומה בכבד

רעיון לטיפולים פוטנציליים ל-HCC באמצעות שינוי המיקרו-סביבה הכבדית

סרטן כבד, HCC, קרצינומה הפטוצלולרית (צילום: אילוסטרציה)

הבנה של המיקרו-סביבה הכבדית הסמוכה לקרצינומה של הכבד (HCC-hepatocellular carcinoma) עם נטייה אפשרית לשליחת גרורות, יכולה לספק אסטרטגיה לריבוד סיכונים של מטופלים. בנוסף, ניתן לגלות טיפולים פוטנציאליים באמצעות הפיכה של מיקרו-סביבה עם נטייה לתפתחות גרורות לכזו שלא תאפשר התפתחות גרורות.

במאמר שהתפרסם בכתב העת Journal of Hematology & Oncology, החוקרים ביצעו אנלזיה משולבת מבוססת גנום וחקר חלבונים (proteogenomic) על מנת להסתכל בצורה מקיפה על ההטרוגניות של המיקרו-סביבה בכבד, ותרומה לגרורות של HCC. אנליזת חלבונים מבוססת רנ"א שליח (pairing mRNA-protein analysis) הראתה עקביות של ביטויי רנ"א שליח וחלבונים ברגולציות של המטבוליזם וחוסר התאמה במסלולים הקשורים לסרטן. אפיון פרוטאומיקה הראה כי יש 3 תתי קבוצות שקשורות לשרידות ללא הישנות במטופלים. תתי הקבוצות הפרוטאומיקיות הללו הדגימו מאפיינים שונים ביכולת של תאי סרטן לשנות את המטבוליזם שלהם כדי לענות על דרישת האנרגיה המוגברת, מה שבאופן פוטנציאלי יכול להיות מווסת על ידי שינויים אפיגנטיים.

מסקנת החוקרים הייתה כי המחקר מעלה את החשיבות של הטרוגניות מטבולית ברקמת הכבד שאינה סרטנית במטופלים עם HCC. המחקר יכול להציע פרספקטיבה חדשה על הטיפול ב-HCC.

מקור:

Liao, H., Du, J., Wang, H. et al. Integrated proteogenomic analysis revealed the metabolic heterogeneity in noncancerous liver tissues of patients with hepatocellular carcinoma. J Hematol Oncol 14, 205 (2021). https://doi.org/10.1186/s13045-021-01195-y. Published 11 December 2021. DOI https://doi.org/10.1186/s13045-021-01195-y

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה של הכבד,  מטבוליזם,  HCC,  פרוטאומיקה
תגובות