חדשות

"פדה-פוריה": "יש אצלנו מחסור בתרומת קרניות"

מומחית למחלות והשתלות קרנית במרכז הרפואי פדה-פוריה: "אנו נאלצים לצמצם את מספר ניתוחי השתלת הקרניות כתוצאה ממחסור בתרומות קרנית. כ-70 חולים ממתינים לקרנית"

ד"ר יומנה בסול אבו עיטה, מומחית למחלות והשתלות קרנית ב"פדה-פוריה". "רוב בממתינים להשתלת קרנית הם צעירים". צילום: דוברות בית החולים

ד"ר יומנה בסול אבו עיטה, מומחית למחלות והשתלות קרנית במחלקת עיניים, במרכז הרפואי פדה-פוריה, מודאגת. לדבריה, אם בשנת 2021 בוצעו במרכז הרפואי פדה-פוריה כ-20 השתלות של קרניות, הרי שבשנת 2022 מספר ניתוחי השתלות הקרנית צפוי לרדת באופן משמעותי.

"הבעיה שלנו היא שאין מספיק תרומות של קרניות. תרומת קרנית יכולה לשנות מצב של חולה ולהחזיר אותו לתפקוד. כרגע, בשל המחסור, יש לנו רשימת המתנה של כ-70 חולים שזקוקים לקרניות, רובם צעירים, בגילאים 18-40, שסובלים ממחלת הקרטוקונוס – 'קרנית חרוטית' - מחלה ששכיחה יותר בקרב מטופלים צעירים. המחלה משנה את צורת הקרנית וכתוצאה מכך הם רואים מעוות או מטושטש. הם לא יכולים לנהוג והם מאד מוגבלים בחיי היום יום".

"חשוב שאנשים יידעו שבאמצעות תרומות של קרנית יש לנו את היכולת למנוע ממטופלים לאבד את הראייה. חולים ממתינים לניתוח קרנית זמן רב. אם יהיו יותר תרומות, נוכל לקצר את זמן ההמתנה ולהקל עליהם. השתלת קרנית יכולה לשנות להם את החיים".

לדבריה, הבעיה העיקרית היא שבמקרים רבים, לעתים מחוסר ידיעה על מהות התהליך, בני המשפחה לא מסכימים לתרום את הקרניות של הנפטר. "חשוב לי להסביר לאנשים שבמהלך הנצלת הקרנית אנחנו מוציאים רק את השכבה הדקה שנמצאת בחלק הקדמי של העין. לאחר מכן אנחנו סוגרים את העין בצורה אסתטית ומכובדת".

לסיום היא מציינת, "אנחנו מטפלים גם בחולים מבוגרים שסובלים ממחלות קרנית שגורמות לכאבים, ואחרי השתלת קרנית הכאבים חולפים ואז הם יכולים להמשיך בחייהם. המסר למשפחות הוא שתרומה של רקמה או איבר ממשיכה את החיים של יקירם, הקרנית המושתלת ממשיכה לחיות בגוף אחר. בנוסף, תרומת איברים ורקמות של הנפטר נחשבת למצווה גדולה לפי כל הדתות".

נושאים קשורים:  תרומת קרנית,  פדה-פוריה,  חדשות,  ד"ר יומנה בסול אבו עיטה
תגובות
אנונימי/ת
09.05.2022, 22:03

כמה עצוב, אוכלוסייה נחשלת. צריך להסתכל לאמת בקרנית של העיניים...