חדשות

"מאות אלפי קשישים ימצאו עצמם בשנים הקרובות ללא טיפול סיעודי"

בעקבות דו"ח מבקר המדינה, העמותה לגריאטריה בישראל מתריעה: "כבר היום משרד הבריאות לא מתקצב כראוי את עלות אשפוז הקשישים הסיעודיים וקריסת המוסדות הגריאטריים היא עניין של זמן"

קשיש סיעודי ומטפלת זרה. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"המדינה לא ערוכה לטיפול בקשישים", כך מתריעה העמותה לגריאטריה בעקבות פרק בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2022 שהוקדש למוסד לביטוח הלאומי (כרך חמישי בדו"ח מעקב שעניינו העיקרי "טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם", עמ' 1999). מנתוני הביטוח הלאומי המופיעים בדו"ח עולה כי צפויה עלייה של פי 3.7 במקבלי גמלת סיעודית קשישים.

איציק כהן, מנכ"ל העמותה לגריאטריה, קרא הבוקר לרשויות המדינה "להתעשת ולטפל בכל המערך הגריאטרי ברמה הלאומית ובחשיבות הראויה". לדבריו, "אם המדינה לא תתעשת ולא תטפל במערך הגריאטרי באופן מיידי ובהול, אנו צפויים לסכנת קריסת המערך כולו והעמסת עלויות גבוהות בהרבה מן הנתונים בדו"ח על כתפי משלם המיסים".

הנתון שמתייחס לגמלת הסיעוד משקף את המציאות העגומה בכל תחומי הטיפול בקשישים ובעיקר במוסדות הסיעוד. לפי התחזית האקטוארית של המוסד לביטוח לאומי, עד שנת 2060 צפויים להיות בישראל יותר מ-780,000 מקבלי גמלת סיעוד, פי 3.7 ממספר מקבלי הגמלה בשנת 2021 (285,000).

"הנתונים מראים כי המדינה לא ערוכה גם עתה לטיפול בקשישים הסיעודיים", אומר מנכ"ל העמותה לגריאטריה. "אנחנו צועדים בביטחון לקראת מצב חירום לאומי. כבר היום משרד הבריאות לא מתקצב כראוי את עלות אשפוז הקשישים הסיעודיים וקריסת המוסדות הגריאטריים היא עניין של זמן. דו"ח המעקב של מבקר המדינה מהווה קריאת השכמה למקבלי ההחלטות שעליהם לגבש טיפול דחוף בנושא, אחרת מאות אלפי קשישים ימצאו עצמם בשנים הקרובות ללא טיפול סיעודי".

נושאים קשורים:  טיפול בקשישים,  חולים סיעודיים,  העמותה לגריאטריה בישראל,  חדשות,  דו"ח מבקר המדינה
תגובות