חדשות

השמדת מאגר הנשק הכימי העיראקי גרמה לתסמונת מלחמת המפרץ

שלושה עשורים אחרי המלחמה בעיראק, מחקר אמריקאי מצא את הגורם לתסמונת מלחמת המפרץ שבה לקו כ-300 אלף חיילים מצבאות המערב - הגז סארין שפותח בגרמניה הנאצית

חיילים אמריקאים בעיראק. צילום: שאטרסטוק

הפצצת מאגרי נשק כימי של צבא עיראק בהנהגת סדאם חוסיין במלחמת המפרץ, בשנת 1991, היא כנראה הגורם האפשרי לכך שכ-300 אלף חיילים שנטלו חלק במלחמה חלו במה שזכה לכינוי "תסמונת מלחמת המפרץ". מחקר חדש על כך פורסם השבוע ב-Environmental Health Perspectives.

החיילים שחלו התלוננו על תסמינים כרוניים לא מוסברים, ביניהם פרצי חום, הזעה מוגברת בלילה, עייפות מתמשכת ללא הסבר לסיבתה, בעיות זיכרון וקשב וכן כאבים כרוניים. עורכי המחקר הגיעו למסקנה שהגז סארין הוא כנראה הסיבה לכך.

במשך שלושה עשורים ניסו חוקרים, בעיקר בארה"ב, להבין מהו הגורם למחלה המסתורית. במלחמת המפרץ הראשונה נטלו חלק כ-700 אלף חיילי צבא ארה"ב. המחקר מומן על ידי ממשלת ארה"ב ובדו"ח על ממצאיו הודגש: "אלו ההוכחות הכי חותכות עד כה לכך שהשמדת מאגר הנשק הכימי העיראקי בידי כוחות הקואליציה המערבית היא שהובילה לכך".

ההפצצות היו בינואר 1991 והתרכזו בערים פאלוג'ה ומות'נא. הן שחררו לאוויר את גז העצבים הקטלני סארין. הגז הוא מעשה ידי אדם ונעשה בו שימוש במתקפת הטרור ברכבת התחתית בטוקיו. במינון גבוה במיוחד הוא עלול להרוג, אבל מנות הגז ששאפו כוחות היבשה המערביים היו מוחלשות.

ד"ר רוברט היילי, החוקר את התסמונת במשך שלושה עשורים, אמר: "אותן מנות מוחלשות הספיקו כנראה לגרום לחיילים לחלות", והוסיף: "יש עדיין יותר ממאה אלף חיילים אמריקאים ששירתו במלחמת המפרץ 1991 ולא מקבלים סיוע למחלה שלהם. התקווה שלנו עתה היא שממצאי המחקר יאיצו את החיפושים למתן טיפול טוב יותר".

מאות אלפי החיילים האמריקאים במסגרת "הקואליציה של 34 מדינות נוספות" נשלחו לכוויית באוגוסט 1990, לאחר שעיראק סיפחה את שכנתה הקטנה. מדינות המערב חששו שמנהיג עיראק באותה עת, סדאם חוסיין, יצעיד את כוחותיו דרומה אל סעודיה, מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, ופתחו במתקפות אוויריות על עיראק בינואר 1991 לאחר שזו לא נסוגה מכוויית, על אף האולטימטום שהוצב. מיד לאחר מכן החל ירי טילי הסקאדים על ישראל. חודש לאחר פתיחת המלחמה, העיראקים נסוגו.

על התסמינים המסתוריים דווח, בין היתר, גם בקנדה, בדנמרק ובאוסטרליה, שאף הן היו חברות בקואליציה. תחילה היתה הסברה שהסיבה לתסמונת היא שברי תחמושת אורניום מדוללת, אבל לאחרונה הצטברו יותר ויותר עדויות שסארין הוא הגורם לכך.

ד"ר היילי ושותפיו למחקר בדקו 1,016 אמריקאים שלחמו במפרץ. מחצית מהם סבלו מתסמיני "תסמונת מלחמת המפרץ", הכוללים גם קושי למצוא מילים, שלשולים ותפקוד מיני לקוי. האחרים לא סבלו מכך.

נלקחו מהם בדיקות דם ודגימות DNA והם נשאלו אם באותה העת שמעו אזעקות הנוגעות לנשק כימי. במיוחד נבדק הגן PON1, המפרק כימיקלים בגוף. אחד הוריאנטים שלו, PON1Q, יוצר אנזים המפרק סארין. וריאנט אחר בשם PON1R מסייע לפרק כימיקלים אחרים, אבל לא יעיל להשמדת סארין. לכל אדם יש שני PON1, ולכן יש שלוש אפשרויות לגנוטיפים – QQ,יRR או QR.

הממצאים במחקר הראו כי לחיילים עם גנוטיפ QQ (שניים שיעילים מול סארין) ששמעו אזעקות לנשק כימי יש סיכוי של פי 3.75 שיש להם תסמינים ביחס לאלו שלא שמעו אזעקות. אצל אלו עם QR – פי 4.43 מאלו שלא שמעו אזעקות. ואילו אלו עם RR (שניים שאינם יעילים להשמדת סארין) הסיכוי ללקות בתסמינים אצל מי ששמע אזעקה כבר גבוה פי 8.91 ביחס לאלו שלא שמעו.

החוקרים מסרו כי הנתונים מראים בוודאות גבוהה שסארין הוא הגורם לתסמונת. "הסכנה עולה בהתאם לגנוטיפ של הנפגע, כי באמצעות הגנים האלה אפשר לדעת איך הגוף שלו מתמודד עם סארין", אמר ד"ר היילי. "אבל אין זה אומר שלא ניתן ללקות בתסמונת מלחמת המפרץ עם גנוטיפ QQ, כי גם ההגנה הגנטית הטובה ביותר לא מספיקה מול חשיפה לכמות גבוהה של הגז".

סארין פותח בגרמניה הנאצית. צבא ארה"ב אישר במהלך מלחמת המפרץ כי זוהה סארין כאשר צילומי לוויין מאותה עת הראו ענן גדול של שפוכת שהכילה סארין עולה לאוויר, לאחר הפצצת מאגר נשק כימי עיראקי על ידי כוחות הקואליציה.

נושאים קשורים:  גז סארין,  מלחמת המפרץ,  חדשות,  נשק כימי,  מחקר,  תסמונת מלחמת המפרץ
תגובות