חדשות

משרד הבריאות מעכב נוהל לטיפול בהטרדות מיניות במוסדות הרפואיים

יו"ר הוועדה לקידום נוהל לטיפול בהטרדות מיניות בקרב עובדים במערכת הבריאות התפטרה מתפקידה לאחר שנואשה מהאפשרות שהנוהל יפורסם | גם יו"ר ארגון הרופאות בהר"י טוענת: "הנושא מטואטא מתחת לשטיח"

הטרדה מינית במערכת הבריאות. אילוסטרציה

ד"ר ליאור שחר, שמונתה לפני שלוש שנים ליו"ר ועדה לקידום פרסומו של נוהל למניעה ולטיפול בהטרדות מיניות בקרב עובדים במערכת הבריאות, התפטרה מתפקידה, מאחר שנואשה, לדבריה, מהאפשרות שהנוהל יפורסם. משרד הבריאות הודיע כי ההכנות לפרסום הנוהל נמצאות בשלבים סופיים ובכוונתו לפרסם בקרוב חוזר בנושא הזה שיופץ להערות. כך דיווח אמש (א') עידו אפרתי ב"הארץ".

ד"ר שחר מונתה לתפקיד ביוזמת המועצה הלאומית לבריאות האישה הפועלת תחת משרד הבריאות ומרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. יו"ר המועצה היא פרופ' נעמה קונסטנטיני. ד"ר שחר סיפרה ל"הארץ" כי עם הקמת הוועדה זרמו אליה תלונות על הטרדה מעובדות במערכת הבריאות אך הממסד הרפואי מיעט לשתף פעולה עם הוועדה. לטענת משרד הבריאות, החוק למניעת הטרדה מינית, שנחקק ב-1998, מספיק כדי לטפל בהטרדות מיניות גם במערכת הבריאות, "אולם סטודנטיות וגם רופאות בכירות מתארות מציאות שונה. התרבות הארגונית וההיררכיה הפנימית במוסדות יוצרות מצב שבו עובדת מוטרדת לא זוכה למענה ראוי ואם תגיש תלונה, זו עלולה לגדוע את הקריירה שלה".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד למרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, אמרה: "גרירת הרגליים של משרד הבריאות בלתי נסבלת... המשרד עסוק במסמוס הנוהל. מערכת הבריאות היא מהמובילות בשיעור התלונות על הטרדות מיניות המגיעות לנציבות שירות המדינה".

העבודה על הנוהל התבססה, בין היתר, על מחקר שטח וניתוח מאפייני העבודה והתרבות הארגונית הייחודיים למוסדות הרפואיים ואחד החוקרים, ד"ר זאב לרר מהתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת תל אביב, ראש תכנית הסוציולוגיה במרכז האקדמי פרס, הסביר: "מערכת הבריאות מועדת לפורענות במיוחד כיוון שזו מערכת רווית כוח והיררכיה פנימית, בה נשים נתונות למרותם של גברים בכירים ובעלי כוח. ואיפה שקיים כוח, תמיד יש מי שינצל אותו לרעה". במחקר של לרר נעשה מיפוי יסודי של פרקטיקות ההטרדות המיניות בתוך הצוותים ב"שמיר-אסף הרופא". לדבריו, פיילוט בעקבות ממצאי המחקר לא בוצע חרף שיתוף הפעולה ותמיכת הנהלת המוסד הרפואי.

בדיווח צוין כי הנוהל שנוסח מציג קווים מנחים כדי להדריך עובדים מהו תפקיד הממונה על הטרדות מיניות במוסד רפואי וחובת דיווח של כל מקרה למשרד הבריאות. עם זאת, הממונות על הנושא במוסדות הרפואיים קיבלו את התיק כתפקיד נוסף והן כפופות להנהלה ונתונות להיררכיה הפנימית המוטית לטובת הרופאים הבכירים ובעלי המעמד. גם כאשר מגיעה אליהן תלונה, היא אמורה להיות מטופלת בנציבות שירות המדינה או בהנהלות קופות החולים, הטיפול אורך זמן רב, במהלכו ממשיכות המוטרדות לעבוד לצד המטרידים, אינן יודעות מי דן בתלונה ולא נחשפות לפרוטוקולי הדיון ולשיקולי ההחלטה.

יו"ר ארגון הרופאות בהר"י, פרופ' צופיה איש שלום, מתחה ביקורת על הר"י שלא גיבשה עמדתה ואף טענה כי "הנושא של הטרדה מינית במערכת מטואטא מתחת לשטיח". מהר"י נמסר בתגובה שהיא "פועלת באופן אקטיבי וחד משמעי על מנת להגביר את המודעות בכל הקשור להטרדות מיניות וכדי שהטיפול בנושא ייעשה על הצד המקצועי ביותר, ברגישות ובנחישות. הר"י מעמידה מוקד סיוע מיוחד, יש טופס הגשת תלונה מקוון זמין ונגיש באתר הר"י ואנו מקפידים לקרוא בכל הפורומים הרלוונטיים שלא להסס להתלונן, לרבות הגשת תלונה במשטרה".

נושאים קשורים:  הטרדה מינית,  מערכת הבריאות,  ד"ר ליאור שחר,  פרופ' נעמה קונסטנטיני,  המועצה הלאומית לבריאות האישה,  יחסי מרות,  חדשות,  ד"ר זאב לרר,  פרופ' צופיה איש שלום,  הר"י
תגובות