חדשות

Nature: תזונה קטוגנית עשויה לסייע בריפוי סרטן המעי הגס

בניסוי בעכברים, מולקולה המיוצרת בדיאטה דלת פחמימות דיכאה את צמיחת גידולי המעי | החוקרים מקווים לתוצאות דומות בניסויים קליניים בבני אדם

דיאטה דלת פחמימות (צילום: שאטרסטוק)

מחקר חדש בחן את השפעתה של דיאטה קטוגנית - דיאטה דלה בפחמימות - על סרטו מעי הגס בעכברים, ומצא שאחת המולקולות המיוצרות בגוף בעקבות הדיאטה מדכאת צמיחת גידולים. החוקרים מקווים לתוצאות דומות בניסויים קליניים בבני אדם.

סרטן המעי הגס הוא אחד הסרטנים הנפוצים בעולם המערבי ומחקרים הראו כי תזונה מערבית, דיאטות עתירות סוכר וצריכה מופרזת של חלבון מן החי - במיוחד בשר אדום - מגבירות את הסיכון למחלה.

בנוסף, מחקרים מראים שדיאטות הכרוכות בצום והגבלת קלוריות מגנות מפני גידולי מעיים בניסויים על בעלי חיים, אך עדיין לא ברורה ההשפעה של דיאטות כאלו על בני אדם. הבנה נוספת של המנגנונים העומדים בבסיס ההשפעה של הדיאטות השונות על צמיחת גידולים סרטניים יכולה לעזור לחוקרים לפתח טיפולים ואפשרויות מניעה לסרטן המעי הגס.

מחקר שנערך בארה"ב ופורסם בכתב העת Nature בדק את מנגנוני ההגנה הבסיסיים של הדיאטה הקטוגנית והשפעתה על גידולי מעי בעכברים.

התגלה שהמולקולה בטא-הידרוקסי-בוטיראט (BHB), מולקולת אנרגיה חלופית המיוצרת בתגובה לתזונה דלה בפחמימות, מדכאת את צמיחת גידולי המעי בעכברים. המולקולה הזו מיוצרת בכבד בתגובה לרעב או לתזונה קטוגנית. לפי המחקר, היא מונעת את שגשוג סרטן המעי הגס על ידי הפעלת קולטן מאט צמיחה שנקראHcar2  ונמצא ברירית המעי. ייתכן שקולטן זה ממלא תפקיד חשוב במניעת צמיחת תאים בתוך המעי.

במחקר בדקו אילו התערבויות תזונתיות משפיעות על צמיחת גידולי מעיים. לשם כך, תוכננו שש דיאטות עם יחסי שומן לפחמימה משתנים, כולל שתי דיאטות קטוגניות עם יחס של 90% שומן לפחמימה ממקורות צמחיים או מבעלי חיים.

לאחר תחילת הדיאטות, החוקרים גרמו לעכברים לחלות בסרטן המעי באמצעות פרוצדורות כימיות סטנדרטיות. החוקרים ראו שמספר הגידולים וגודלם ירד ככל שיחס השומן לפחמימות עלה. התברר גם שהעכברים שניזונו מתזונה קטוגנית שרדו זמן רב יותר. הדיאטה הקטוגנית דיכאה את צמיחת הגידול גם כשהעכברים התחילו בדיאטה לאחר יצירת הגידול במעי הגס. הפסקת הדיאטה הקטוגנית הובילה לצמיחה מחודשת של הגידול, גם אם הדיאטה הפחיתה בעבר את גודל הגידול.

החוקרים ציינו כי ממצאיהם מצביעים על כך שדיאטות קטוגניות מדכאות בעוצמה רבה את צמיחת גידול המעי הגס הן במודל של מניעה ובהן במודל של טיפול.

לאחר מכן, החוקרים ערכו סדרה של ניסויים כדי להבין את המנגנון שבו תזונה קטוגנית מדכאת גידולים. מולקולת BHB שנוצרת כתוצאה מהתזונה הקטוגנית מעכבת את הצמיחה והשגשוג של תאי אפיתל במעיים, על ידי הפחתת ביטוי של גנים המעורבים בחלוקת התא.

ניסויים שביצעו על תאים אנושיים ועל דגימות דם מחולי סרטן המעי הגס הצביעו על כך ש-BHB עשוי לעכב צמיחת גידולי סרטן המעי הגס בבני אדם וייתכן שטיפול באמצעות BHB בעירוי או דרך הפה עשוי לסייע בעתיד לחולי סרטן המעי הגס.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  דיאטה קטוגנית,  מחקרים,  חדשות,  תזונה
תגובות