מחקרים

סקירת התועלת הקרדיווסקולרית בצריכת אומגה 3

צריכת אומגה 3 הובילה להפחתה בסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית טרשתית במטופלים הנוטלים סטטינים. עם זאת, קיים שוני רב בין מקורות צריכת האומגה 3

אומגה 3. אילוסטרציה

תחלואה קרדיווסקולרית על רקע טרשת עורקים מהווה גורם משמעותי לתחלואה ולתמותה ברחבי העולם. אומנם טיפול עם סטטינים הוביל לשיפור בנוגע לניהול פרופיל השומנים, עדיין ישנו צורך בהפחתת הסיכון, שעודנו קיים, למחלה קרדיווסקולרית טרשתית ולאירועים איסכמיים.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Journal of Cardiovascular Pharmacology and Therapeutics', החוקרים מציגים סקירה אודות חומצות שומן מסוג אומגה 3 מבחינה פרמקולוגית, ניסויים שבחנו תוצאים קרדיווסקולריים בעקבות צריכת אומגה 3, את עיקרי המידע הקליני והפרמקולוגי על איקוספנט אתיל (אתיל אסטר יציב ובזיקוק גבוה של חומצה איקוסאפנטאנואית), וכן את ההבדלים החשובים בין צריכת אומגה 3 במרשם, לעומת צריכת חומצות השומן הללו על ידי תוספי מזון מבוססי שמן דגים.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית במסד הנתונים PubMed באפריל 2020, על מנת לאתר מאמרים העוסקים בניסויים על תוצאים קרדיווסקולריים בעקבות צריכת אומגה 3, בפרמקולוגיה של איקוספנט אתיל, ובהערכתן של חומצות שומן מסוג אומגה 3 הניתנות במרשם, לעומת תוספי מזון מבוססי שמן דגים.

מתוצאותיהם של החוקרים עולה כי חומצה איקוסאפנטאנואית וחומצה דוקוסהקסנואית נקשרות עם השפעה בריאותית חיובית. עם זאת, ישנם נתונים שונים בנוגע לתועלת של שילוב שתי החומצות הללו במטופלים הסובלים מתחלואה קרדיווסקולרית. חומצה איקוסאפנטאנואית, ובמיוחד איקוספנט אתיל, הראתה הפחתה בסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית טרשתית בקרב מטופלים הנוטלים סטטינים. בנוסף, נמצאו הבדלים קליניים חשובים בין חומצות שומן מסוג אומגה 3 במרשם לעומת תוספי מזון.

לסיכום, המחקר בנוגע לניהול המיטיבי של דיסליפידמיה עודנו נמשך, וקיים צורך בטיפול נוסף לסטטינים על מנת להפחית את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות טרשתיות. במחקרים גדולים על תוצאים קרדיווסקולריים נמצא כי לחומצה איקוסאפנטאנואית ישנה השפעה קרדיווסקולרית מיטיבה. איקוספנט אתיל הראה יעילות טובה, וזאת תוך שמירה על בטיחות טיפולית, ועל כן יש להוסיפו לטיפול עם סטטינים לצורך הפחתת הסיכון לאירועים איסכמיים.

מקור:

Patel D, Busch R. Omega-3 Fatty Acids and Cardiovascular Disease: A Narrative Review for Pharmacists. J Cardiovasc Pharmacol Ther [Internet] 2021 ;26(6):524–32.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת עורקים,  דיסליפידמיה,  סטטינים,  חומצות שומן,  אומגה 3
תגובות