מחקרים COVID-19

מחקר ב"קפלן": אין עלייה בדלקת קרום ושריר הלב במחלימי קורונה

מחקר חדש ומקיף של המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן ביקש לבחון האם קיימת עלייה במספר מחלימי קורונה הסובלים מפגיעות לבביות, בדגש על פריקרדיטיס ומיוקרדיטיס

פרופ' קובי ג'ורג', מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן. "המחקר הזה הוא חלק בלתי נפרד מפיתוח תשתית של טיפול אפשרי למחלה". צילום: דוברות בית החולים

כיום כבר ידוע כי מעבר לפגיעה המשמעותית שוירוס הקורונה עלול לגרום בשלב המחלה, ישנם נתונים מצטברים אודות הפגיעה המתמשכת של הוירוס במערכות אחרות של הגוף, בין היתר בלב. לאחרונה מתרבות עדויות לגבי דלקת קרום ושריר הלב בחולים בשלב המחלה הפעיל, אולם טרם נבדק האם פגיעה לבבית זו הינה חלק מתסמונת "פוסט קורונה" או "לונג קוביד" – כלומר מהי ההשפעה של המחלה על הלב בקרב מטופלים אשר חלו בעברם בקורונה.

מחקר של המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי קפלן שפורסם אונליין ב-Journal of Clinical Medicine וצפוי להתפרסם גם בפרינט, גילה כי אין עלייה במספר חולי הקורונה אשר חלו במיוקרדיטיס או פריקרדיטיס בין עשרה ימים לחצי שנה לאחר שהחלימו מקורונה.

צוות החוקרים, בראשותו של פרופ' קובי ג'ורג', מנהל המערך הקרדיולוגי ב"קפלן", ובהשתתפות ד"ר שגיא צחורי וד"ר אורטל טובלי, ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את הנתונים של כ-200 אלף מטופלים ב"כללית" אשר חלו בקורונה בין מרץ 2020 לינואר 2021. יש לציין כי המחקר נעשה טרם תקופת החיסונים.

הנתונים כללו נתונים דמוגרפיים, כמו גם גורמי סיכון למחלות לב, כגון: עישון, השמנת יתר, סוכרת, מחלות כליות כרוניות ועוד. הנתונים על תסמינים של דלקת קרום ושריר הלב נבחנו על אותם חולים החל מעשרה ימים לאחר שלב המחלה ועד לשישה חודשים לאחריה. הטווח שנקבע נועד לאפשר מינימום זמן מעקב מינימלי של 18 יום ומקסימלי של חצי שנה.

במקביל, יצר צוות החוקרים קבוצת ביקורת המורכבת מחולים שהיתה להם לפחות בדיקת PCR שלילית אחת בין מרץ 2020 ודצמבר 2020, וללא בדיקת PCR חיובית לפני אוגוסט 2021 (קרוב למיליון חולים).

פרופ' ג'ורג': "במחקר זה אשר בחן אוכלוסיה גדולה אשר חלתה בקורונה לא נצפתה עלייה בכמות המקרים של דלקת קרום ושריר הלב. גברים בגיל מבוגר הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח דלקת בקרום או שריר הלב, אך ללא כל קשר לשאלה האם חלו בקורונה או לא. במובן זה, מדובר במחקר פורץ דרך, משום שעד כה היינו סבורים שהקורונה עלולה להוביל לפגיעה משמעותית בלב אחרי המחלה. חשוב להדגיש שלמרות הממצאים העולים ממחקר זה, עדיין מדובר במחלה בעלת סיבוכים מורכבים ובעלי השפעה ארוכת טווח על מערכות שונות בגוף וגם על הלב".

נושאים קשורים:  פוסט קורונה,  לונג קוביד,  פריקרדיטיס,  מיוקרדיטיס,  פרופ' קובי ג'ורג',  ד"ר שגיא צחורי,  ד"ר אורטל טובלי,  בית החולים קפלן,  19-COVID
תגובות
01.06.2022, 21:02

אמלק: חוקרים מבית חולים קפלן, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א ושיבא בדקו שכיחות דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס ~ 1:21000) ודלקת קרום הלב (פריקרדיטיס ~ 1:17000), אצל 196,992 מאומתי קורונה ב'כללית' והישוו לשכיחות אצל מבוטחי 'כללית' שלא אומתו, בני אותו מין וגיל.
התוצאה: לא נמצא קשר בין אבחנת קוביד-19 לבין דלקת שריר הלב או קרומו.
https://www.mdpi.com/.../html/images/jcm-11-02219-g002.png

* הערה: להבדיל, מיוקרדיטיס ופריקרדיטיס כן מוכרות כתופעות לואי נדירות של החיסון נגד קורונה (עד 1:10000 לפי העלון לצרכן של החיסון.

אנונימי/ת
25.12.2022, 21:52

אוי מה נעשה עכשיו? יעלו על זה שיש קשר...

אנונימי/ת
26.12.2022, 07:34

המחקר התעלם מהנתון החשוב ביותר והוא הקשר בין הפגיעה בשרירי הלב לבין חיסוני הקורונה.
תוארו הרבה מנגנונים בהם נמצא קשר בין חומר החיסון עצמו ובין הפגיעה באברי מטרה, ובכלל זה בשרירי הלב.
מי שחלה בקורונה ולא חוסן - פגיעה מסוג זה נדירה עד לא קיימת.

אנונימי/ת
26.12.2022, 07:38

החיסון במנה הרביעית חסר תועלת. לא רק שכך, אלא נמצא, שהוא בעל פוטנציאל מוגבר לנזק.
הנזק הוא אקומולטיבי. כלומר, נזק מצטבר.
מאחר ואין מערכת לניטור תופעות לוואי, נזקים ומיקרי מוות עודף, ההמלצות לעוד ועוד חיסוני קורונה ממשיכות.
הגיע הזמן להודות בטעות (עם לא ברשלנות), שבדחיפה לחיסוני mRNA.