חדשות

לראשונה בישראל: טיפול בהקרנת פרוטונים לחולי סרטן

שיתוף פעולה בין המרכז הרפואי הדסה לחברת טכנולוגיה ישראלית ינגיש את הטיפול בהקרנת פרוטונים לחולי סרטן במסגרת טיפול נסיוני

טיפול רדיותרפי על בסיס פרוטונים במערכת המאפשרת לכל מחלקה אונקולוגית להטמיע טיפולי פרוטונים. צילום: דוברות הדסה

שיתוף פעולה בין המרכז הרפואי הדסה לבין חברת פי-קיור הישראלית, יאפשר לעשרות חולי סרטן בישראל לקבל טיפול בהקרנת פרוטונים. מדובר בטיפול שלא ניתן עד כה בארץ ומי שביקשו לעבור אותו נאלצו לטוס לתקופת טיפולים ממושכת בחו"ל ולממן את ההליך כולו.

על בסיס שיתוף פעולה שנרקם בין החברה לבין "הדסה עין כרם" הקימו הגופים תשתית לפיתוח קליני משותף ובכך לראשונה בישראל יתאפשרו טיפולי הקרנת פרוטונים לחולי סרטן אשר יימצאו מתאימים לניסוי בטיפול. הניסוי הקליני, המתבצע ללא עלות לקופות החולים ולחולים עצמם, מהווה הזדמנות להנגיש טיפול חדשני זה לחולה הישראלי.

מנהל מכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה, פרופ' אהרון פופובצר, מסביר: "מדובר בטיפול ראשון מסוגו שיינתן בארץ. אנו נתחיל בשלב ראשון בחולים שאין להם הצעה טיפולית אחרת או חולים עם גידולים הקרובים מדי למקומות אסטרטגיים בגוף ולכן לא ניתן להעניק להם טיפול קרינתי רגיל. מדובר בחולי סרטן אף אוזן גרון וסרטן מוח חוזר. צוות 'הדסה' מלווה את התהליך ומוביל במסגרתו את התחום הפיזיקאי ואת ההחלטות הרפואיות הרבות המלוות את הפרויקט. בתוך זמן קצר נתחיל בטיפולים לטובת חולי הסרטן בישראל".

כיום, יותר ממחצית חולי הסרטן בעולם מטופלים בהקרנות כטיפול יחיד או בשילוב עם ניתוח או טיפולים תרופתיים, כאשר רובם המוחלט של טיפולי ההקרנות מבוצעים בעזרת קרני רנטגן. אולם, למרות השימוש הנפוץ והרחב, השימוש בקרני רנטגן אינו ממוקד ולכן גם גורם לתופעות לוואי רבות ולפגיעה ברקמות בריאות מסביב לגידול הסרטני.

בעזרת טכנולוגיה חדשה של טיפול בקרני פרוטונים במקום בקרני רנטגן, מתאפשרת הקרנה מדויקת ובטיחותית יותר וכתוצאה מכך הטיפול יעיל יותר וללא תופעות לוואי. עם זאת ולמרות הפוטנציאל הקליני, כיום רק כ-1% מכלל בתי החולים בעולם אימצו את הטכנולוגיה החדשנית. קצב האימוץ הנמוך נובע מהגודל של מערכות ההקרנה הקיימות, שטח הנדל"ן הנדרש והמחיר העצום בהקמה והפעלה של מערכות אלו. גם בישראל, אין פתרון לטיפול בפרוטונים והחולים נאלצים לטוס לאירופה או לארה"ב על מנת לזכות בטיפול זה. עלויות הטיפול עולות על 100 אלף דולר לחולה ומהוות נטל משמעותי על קופות החולים, החולה ומשפחתו.

הטכנולוגיה החדשנית מתוצרת כחול-לבן שפיתחה "פי-קיור" ממזערת את גודל המערכת ומאפשרת למעשה לכל מחלקה אונקולוגית להטמיע טיפולי פרוטונים במחיר נמוך משמעותית מהאלטרנטיבות. בשנים האחרונות הקימה החברה מרכז פיתוח וייצור בפאתי מודיעין, בו יתקיים הניסוי הקליני בשיתוף עם מומחי "הדסה" ובמקביל הקימה תשתית ייצור בסין לטובת תמיכה במזרח הרחוק.

מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס, מסר כי "שיתוף הפעולה ההדוק בין אנשי המקצוע שלנו הכוללים את מומחי האונקולוגיה, הפיזיקאים והרופאים לבין הצוות של 'פי-קיור', הביא אותנו לאפשרות של שימוש קליני במערכת הייחודית. במסגרת הניסוי הקליני נוכל להעניק טיפול בהקרנת פרוטונים לחולים במדינת ישראל, שעד כה נאלצו לנסוע לטיפול בחו"ל, דבר שיסייע בוודאי גם למערכת הבריאות הישראלית".

מנכ"ל חברת פי-קיור, מיכאל מאראש, הוסיף: "הדסה ו'פי-קיור' מנגישות למעשה את הטיפול הרדיותרפי על בסיס פרוטונים לכל החולים הזקוקים לטיפול בקרינה. הם יזכו לטיפול ממוקד ללא פגיעה באיברים בריאים קרובים וללא תופעות לוואי. המערכת יודעת לזהות ולהתמקד בגידול עצמו ואף לזהות שינויים שחלים בגידול – גם הקטנים שבהם, אליהם היא ממקדת את הטיפול".

נושאים קשורים:  הקרנת פרוטונים,  חולי סרטן,  פי-קיור,  חדשות,  טכנולוגיה רפואית,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
24.06.2022, 10:22

" בשנים האחרונות הקימה החברה מרכז פיתוח וייצור בפאתי מודיעין, בו יתקיים הניסוי הקליני בשיתוף עם מומחי "הדסה" ובמקביל הקימה תשתית ייצור בסין לטובת תמיכה במזרח הרחוק." בלי קשר לרפואה, להווי ידוע שהקמת תשתית יצור בסין היא בדרך כלל לא כדי לתמוך במזרח הרחוק....

24.06.2022, 13:47

ידיעה משמחת, כל הכבוד למפתחים וליוזמה המקומית.

26.08.2022, 16:00

אני מברך על ההתקדמות הטכנולוגית והמקצועית
עלו והצליחו