COVID-19 עולמי

מקרה ראשון בעולם: חתול הדביק בקורונה וטרינרית שטיפלה בו

ה-CDC מדווח: מקרה ראשון מבוסס ראיות מוצקות של חתול שהעביר את נגיף הקורונה לאדם אירע בתאילנד

חתול בית. אילוסטרציה

ה-CDC האמריקאי הודיע הלילה (ד') כי זוהה מקרה ראשון שבו חתול הדביק אדם בנגיף הקורונה. זה מקרה נדיר שכמותו לא הופיע בדיווח של גורם מדעי בעולם. היה ידוע קודם לכן שמכרסמים מתעטשים עשויים במקרים מסוימים להדביק בנגיף את סביבתם, בכלל זה בני אדם שמטפלים בהם.

במבזק מיוחד באתר ה-CDC נמסר כי המקרה הראשון של חתול שהעביר את הנגיף לאדם "מבוסס ראיות מוצקות" אירע בתאילנד. בכך, כאמור, נוסף עוד מין של בעלי חיים שעלול להעביר את נגיף הקורונה לבני אדם.

מחקר שנערך בעקבות האירוע נמשך זמן רב כדי לבסס את הראיות, עד שניתן היה לקבוע שהן משכנעות. קודם היה ידוע שחתולים יכולים להעביר את הנגיף לבני מינם והערכות שמקרים כאלו יתגלו וידווחו בפירוט במהלך המגיפה העולמית החלו להתפשט בקרב מדענים בעולם, לרבות בארה"ב.

מה שמייחד את המקרה בתאילנד הוא שהחתול העביר את הנגיף ישירות למנתחת הוטרינרית, מה שמעלה אפשרות שגם אדם מסוגל להעביר את הנגיף שבו נדבק ישירות לבעל חיים שבו הוא מטפל או בא במגע קרוב עימו.

המדענים שהחלו לגלות עניין באירוע האחרון הדגישו את חשיבות המעקב אחרי מסלול התפשטותו הישירה של נגיף מבעל חיים לאדם. מעבדה מיוחדת במרכז הרפואי של אוניברסיטת ארסמוס בהולנד עוסקת בסוגיות מסוג זה.

מפרטי המקרה עולה כי חתול זכר בוגר עבר בדיקה לזיהוי הנגיף שהיתה חיובית. הוא הוכנס לבידוד בבית חולים אוניברסיטאי לבעלי חיים בדרום תאילנד. החתול הזקן, בן עשר שנים, עבר בדיקה נוספת שגם היא נמצאה חיובית לנגיף. במהלך הטיפול, כאשר החתול שכוב על משטח ספוגי, הוא התעטש ישירות על פניה של הוטרינרית שטיפלה בו, ולמרות שעטתה מסיכת פנים וכפפות אך לא חבשה מגן מיוחד לעיניים, נראה שהנגיף חדר כך לגופה של הרופאה.

שלושה ימים לאחר ההדבקה פיתחה הוטרינרית חום גבוה, שיעול עמוק מתמשך והפיצה סביבה חלקיקים טיפתיים בעת שנחרה שוב ושוב. בבדיקה נוספת נמצאה שוב חיובית לנגיף . אנשים אחרים שהיו במגע עם אותה מנתחת-וטרינרית לא נדבקו בנגיף.

המדענים ביססו את שלל הראיות גם באנליזה גנטית שאישרה כי וריאנט הנגיף שנשא החתול היה זה שהועבר לבני אדם. לא מן הנמנע  שהחתול החולה גם הדביק את בעליו בטרם הגיע לבית החולים לחיות. ההערכה שהפצת הנגיף מהחתול החולה לא נמשכת זמן רב או שכמות הנגיף המופצת איננה גדולה בהשוואה להפצת הנגיף בין בני אדם. מה שברור: בני אדם הם המקור הגדול ביותר לנגיפים שמופצים לסביבה.

נושאים קשורים:  חתולים,  נגיף הקורונה,  הדבקה בקורונה,  19-COVID,  וטרינריה,  חדשות
תגובות

האם הליגנד של הנגיף הנקשר לרצפטור על התאים עבר שינוי אצל החתול או שזה היה זן של חתולים שהצליח להדביק את האדם

בנוגע לוטרינרית: ''הפיצה סביבה חלקיקים טיפתיים בעת שנחרה שוב ושוב.''
הדבקה ע''י נחירה... גדול