מחקרים

קיים קשר גנטי בין דלקת מפרקים שגרונית ובין מחלת עורקים כליליים

נטיה גנטית לדלקת מפרקים שגרונית נקשרת עם סיכון מוגבר להתפתחות CAD ולדימום תוך-גולגולתי. הקשר עם CAD עשוי להיות מתווך על ידי רמות ה-CRP אצל המטופלים

דלקת מפרקים שגרונית (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Arthritis & Rheumatology', מטרת החוקרים הייתה להעריך את סיבתיות הקשרים בין דלקת מפרקים שגרונית (RA) לבין מחלת עורקים כליליים (CAD) ושבץ, באמצעות רנדומיזציה מנדליאנית (Mendelian Randomization).

רב צורניות של נוקלאוטיד בודד הקשורים בחוזקה עם RAי(n=70) הוגדרו כמשתני עזר מתוך genome-wide association meta-analysis, הכוללת 14,361 מקרי RA ו-43,923 מקרי ביקורת, כולם ממוצא אירופאי.

החוקרים אספו נתונים ברמת-הסיכום (summary-level) ל-CAD, שבץ מוחי, שבץ איסכמי מכל סוג ותת-סוג, דימום תוך-גולגולתי ודימום תת-עכבישי. הנתונים הופקו מתוך מטא-אנליזות של מחקרים גנטיים, international genetic consortia, UK Biobank, וה-FinnGen consortium. כמו כן, נאספו נתונים ברמת הסיכום לגורמי סיכון קרדיווסקולריים נפוצים וסמנים ביולוגים דלקתיים הקשורים לכך, על מנת להעריך את המנגנונים האפשריים.

הנטיה הגנטית ל-RA נקשרה עם סיכון מוגבר ל-CAD ולדימום תוך-גולגולתי. על כל עלייה של יחידה אחת בלוג הסיכויים ל-RA, יחס הסיכויים המשולב היה 1.02 (רווח בר-סמך של 95% 1.01, 1.03; p=0.003) ל-CAD, ו-1.05 (רווח בר-סמך של 95% 1.02, 1.08; p=0.001) לדימום תוך-גולגולתי.

בנוסף, ה-liability הגנטית ל-RA נקשרה עם רמות גבוהות יותר של tumor necrosis factor ושל חלבון מגיב Cי(CRP). הקשר ל-CAD הוחלש לאחר תקנון לרמות CRP מנובאות גנטית. לא נמצא קשר בין liability גנטית ל-RA ובין תוצאים אחרים שנבדקו.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם מצביעים על כך ש-liability גנטית לדלקת מפרקים שגרונית נקשרת עם סיכון מוגבר למחלת עורקים כליליים ולדימום תוך-גולגולתי, כאשר הסיכון להתפתחות של CAD עשוי להיות מתווך באמצעות CRP. יש צורך בניטור פעיל של הסיכון הקרדיווסקולרי המוגבר ולנהלו בהתאם בקרב חולי RA. יתכן וניהול זה עשוי לכלול טיפול להפחתת הדלקת המערכתית.

מקור:

Yuan, S., Carter, P., Mason, A. M., Yang, F., Burgess, S., & Larsson, S. C. (2022). Genetic liability to rheumatoid arthritis in relation to coronary artery disease and stroke risk. Arthritis & Rheumatology (Hoboken, N.J.).

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת עורקים כליליים,  שבץ מוחי,  דלקת מפרקים שגרונית,  חלבון מגיב-C,  סמנים ביולוגיים
תגובות