חדשות

במסגרת הרפואה הציבורית: מכון לאומי לרפואת ספורט ב"שיבא"

פרופ' גל דובנוב-רז עומד בראש המכון לרפואת ספורט שנחנך לאחרונה ב"שיבא" ובו מוצעים שירותים רפואיים לספורטאים ולציבור הרחב בכלל תחומי המומחיות הקשורים לפעילות גופנית וספורט

פרופ' גל דובנוב-רז, מנהל המכון הלאומי לרפואת ספורט בשיבא. צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי שיבא בתל השומר נחנך לאחרונה מכון לאומי לרפואת ספורט – ראשון מסוגו במסגרת הרפואה הציבורית. בראש המכון עומד פרופ' גל דובנוב-רז.

פרופ' דובנוב-רז, מנהל המכון החדש והיועץ הרפואי של המכביה ה-21 המסתיימת בימים אלה, מסר: "במכון נמצאים כל אנשי המקצוע שספורטאים או אנשים שרוצים ייעוץ בנושא פעילות גופנית וספורט זקוקים לו. מדובר ברופאי ספורט מומחים במקצועות האורתופדיה, קרדיולוגיה והפרעות קצב, שיקום ורפואה פיזיקלית ורפואת ילדים".

במכון ניתנים בנוסף שירותי פיזיותרפיה, פיזיולוגיה של המאמץ, ייעוצי אימון גופני, תזונת ספורט ופסיכולוגיית ספורט על ידי אנשי צוות מוסמכים ומקצועיים.

לדברי פרופ' דובנוב-רז, זהו המכון הכוללני הראשון בישראל שפועל במסגרת הרפואה הציבורית ומאפשר קבלת שירותים וטיפולים בזמינות גבוהה, בתעריפים נוחים ובשילוב אפשרות לקבל התחייבויות (טופס 17) מקופות החולים, מצה"ל וממשרד הביטחון.

"ייחודו של המכון, בין השאר, הוא במתן הטיפולים והשירותים לכלל האוכלוסיה", מסביר פרופ' דובנוב-רז. "עבור אנשים בריאים, מדובר בקידום פעילות גופנית כמרכיב מרכזי ברפואה המונעת, בהסתמך על המלצות ארגוני הבריאות המובילים בעולם. לחולים במחלות כרוניות ועם מגבלות שונות, מדובר בהתאמת הפעילות הגופנית והספורטיבית כך שתהיה יעילה ומותאמת לצרכים הרפואיים, אך בטוחה.

"לגבי הספורטאים, מדובר בליווי רפואי בשגרה לשם תחזוקה נאותה של הגוף ומניעת פציעות, למשל באמצעות בדיקות סקר תקופתיות, וכן בטיפול בפציעות, חבלות ראש או הופעת מחלות שונות המצריכות התייחסות אחרת לעומת האוכלוסיה הכללית".

רפואת ספורט, או בשמה המלא – רפואת ספורט ופעילות גופנית
(Sports and exercise medicine) – היא תחום חדש יחסית ברפואה, שעוסק במכלול ההשפעות של פעילות גופנית על מערכות הגוף השונות, במניעה ובטיפול, בשגרה ובמצבי חולי.

תחת קורת גג אחת מרכז המכון הלאומי לרפואת ספורט את כלל תחומי המומחיות הקשורים לפעילות גופנית וספורט: השירות לפציעות ספורט ושימור המפרק, הפועל במסגרת במערך האורתופדי של "שיבא" ובמסגרתו ניתנים ייעוצים אורתופדיים ומבוצעים ניתוחים, הזרקות מקומיות ופעולות פולשניות נוספות; מרפאת הספורט, הפועלת במסגרת סקר המנהלים של "שיבא" ובה מבוצעות בדיקות תקופתיות לספורטאים וניתנים ייעוצים על ידי רופאי ספורט ממספר התמחויות, כולל לאנשים עם מוגבלויות ומחלות כרוניות; ומרפאת ספורט ילדים, שבה מבוצעות בדיקות מאמץ לילדים וניתנים ייעוצים לילדים עם מחלות כרוניות, כולל השמנה.

מלבד שירותים הניתנים ישירות במסגרת המכון, כל שירותי המרכז הרפואי שיבא זמינים לבאי המכון.

לצד הפעילות השוטפת, תומך המכון הלאומי לרפואת ספורט באירועי ספורט לאומיים ובינלאומיים, ובהם מתן ליווי רפואי לספורטאי המכביה ה-21 ומתן חסות לסגל הספורטאים הפאראלימפיים של ישראל.

נושאים קשורים:  פרופ' גל דובנוב-רז,  חדשות,  רפואת ספורט,  המכון הלאומי לרפואת ספורט,  בית החולים שיבא
תגובות

יש מרכז רפואת ספורט במרכז הרפואי מאיר כפר סבא

אנונימי/ת
25.07.2022, 20:56

מי קבע שזה מכון לאומי? משרד הבריאות? הר"י? רוה"מ? או באופן מפתיע שיבא?

אנונימי/ת
05.08.2022, 12:10

כל דבר שעושים בשיבא זה "לאומי". עניין של יחצ"נות ריקה מתוכן.

25.07.2022, 22:02

פר גל דובנוב רז הוא האדם הראוי ביותר להנהיג את המכון. אדם ורופא משכמו ומעלה, שמקדם את רפואת הספורט בישראל שנים רבות ללא לאות, יוזם ללא הפסקה, מסור למקצועו ולמטופליו- דוגמא ומופת! יישר כוח על היוזמה המבורכת פרופסור.