חדשות

מנהלי בתיה"ח מתנגדים להקשחת נהלי הדיווח על זיהומים נרכשים

במשרד הבריאות מבקשים להגביר את תדירות הדיווח על זיהומים בבתי החולים ולשנות את היעדים לשנה הבאה | בהנהלות בתי החולים טוענים שהמודל החדש הוא בלתי ישים

היגיינה בבתי חולים, שטיפת ידיים (צילום: אילוסטרציה)
היגיינה בבתי חולים, מניעת זיהומים (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות דורש להגביר את תדירות הדיווחים של המרכזים הרפואיים על מקרים של זיהומים נרכשים. הקשחת הנהלים בנושא הזה מעוררת התנגדות של מנהלי בתי החולים הטוענים כי הגברת תכיפות הדיווחים הנדרשת מהם עתה מחייבת משאבים, בכלל זה הקצאת כוח אדם כדי שיתפנה לעסוק בדיווח. כך דיווחה הבוקר (ד') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

מנהלי בתי החולים הודיעו כי השינוי המנהלי הנדרש עתה לדיווח על זיהומים מחיידקים עמידים הוא בהיקף בלתי סביר. לטענתם, צוותי מניעת הזיהומים נדרשים לעסוק כל העת בדיווחים למשרד הבריאות, מה שגוזל מהם זמן ומשאבים מפיקוח על הנעשה במחלקות בתי החולים. המנהלים תבעו לקבוע עימם במשותף את הנוהל החדש.

פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים. דורש לשנות את אופן ותדירות הדיווח

זיהומים נרכשים בבתי החולים גורמים מדי שנה למותם של כ־5,000 בני אדם. מאז 2016 מפעיל משרד הבריאות מודל תמרוץ למניעת זיהומים, תכנית שבמסגרתה קיבלו בתי החולים בשנים האחרונות 210 מיליון שקל בתמורה לעמידה ביעדים ולהפחתת זיהומים. בעקבות זאת חל שיפור של 45% בכל מדדי מניעת הזיהומים ונרשמה ירידה בעשרות אחוזים מזיהומים מחיידקים עמידים, כמו MERSA. אלא שפרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים, ביקש לאחרונה לשנות את אופן הדיווח ואת היעדים הנקבעים לשנה הבאה, ודרישות אלו עוררו את התנגדות המנהלים.

בין המתנגדים למודל הקשוח יותר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא וד'"ר איתן וירטהיים, מנהל "בילינסון", העומדים בראש איגוד מנהלי בתי החולים. אפק, על פי הדיווח, אמר: "המודל המוצע עתה איננו בר יישום ודורש משאבים רבים כדי ליישמו. צוותי היחידות ייאלצו לבלות שעות באיסוף הנתונים, חלקם ידניים ולדווח למשרד הבריאות בתדירות לא סבירה, במקום לקדם נושאים אחרים''.

ד"ר דוד דגן, מנהל חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות. "יש לאפשר לבתי החולים עצמם לתכנן את ההתערבויות הנדרשות"

לפי הדיווח פנה גם ד"ר דודו דגן, ראש חטיבת המרכזים הרפואיים במשרד הבריאות, בשם בתי החולים, לפרופ' כרמלי וביקש להמשיך בנהלי הדיווח הנהוגים עתה ולא לשנותם וכן בהידברות לקביעת מודל התמרוץ עם המנהלים. "בתי החולים הקטנים והבינוניים לא יהיו מסוגלים לעמוד בדרישות הדיווח", אמר. לדבריו, יש לאפשר לבתי החולים עצמם לתכנן את ההתערבויות הנדרשות בעקבות אירועי זיהומים שמתגלים על פי האפידמיולוגית המוסדית ובהתאם לבעיות מקומיות".

בדיווח מצוטט מנהל מחלקה למחלות זיהומיות: "התחושה שלי היא שהגולם קם על יוצרו. נוצר חוסר איזון - ככל שכותבים יותר דו"חות - מסיירים ומפקחים פחות במחלקות. מקומן של אחיות למניעת זיהומים במחלקות, בהדרכות, בתצפית על רחיצת ידיים ולא ליד המחשב ובדיווחים תכופים על כל אירוע. זו ביורוקרטיה מיותרת. רצוי שכל בית חולים יגדיר לעצמו את הבעיות הקיימות בו, יזהה אותן ויפעל בהתאם".

ממשרד הבריאות נמסר כי בעקבות פניות מהנהלות בתי החולים אודות הקשיים ביישום המודל החדש, התקיים עימם דיון ובוצעה עבודת מטה במשרד. מודל התמרוץ הסופי לשנה הקרובה ולשנים הבאות יפורסם בימים הקרובים".

נושאים קשורים:  זיהומים,  זיהומים נרכשים,  בתי חולים,  פרופ' ארנון אפק,  פרופ' יהודה כרמלי,  חדשות,  ד"ר איתן וירטהיים,  ד"ר דודו דגן
תגובות
אנונימי/ת
03.08.2022, 11:51

פתאום נזכרו המנהלים הללו להתלונן. כשמדובר במדדי איכות הזויים, לא הייתה להם בעיה להתעמר בצוות שימלא אקסלים במקום לטפל בחולים רק כדאי להתגאות בכזה כאילו (ראו שלטי חוצות מבישים של בלינסון ליד רמת אביב). אבלחלילה לצמצם זיהומים? זה כבר יותר מדי. ואגב זה לא אומר שהם טועים, כי בהעדר כח אדם זוהי משימה שנועדה לכשלון. אבל הצביעות שלהם וההתמקדות בתפל רק ליחצנות מגוחך ממש.

אנונימי/ת
07.08.2022, 10:51

פרופ' ארנון אפק, סמל ההגנה על המטופלים. אין לו משאבים.

משרד הבריאות יכול לדרוש דרישות, בתנאי שאינן דורשות תוספת תקציב או כוח אדם. המטרה - להראות "משילות" . תבן אין נותנים - אבל. עכשיו השר והמנכ"ל ישנו הכל לטובה ( אי"ה)