חדשות

"ריאות בקופסה": מערכת חדשנית בשיבא לטיוב ריאות להשתלה

מערכת ה-EVLP שהוכנסה לשימוש בשיבא מאפשרת לשמר את הריאות במשך כמה שעות במצב תפקודי מחוץ לגוף התורם ולבצע בהן פעולות טיוב | הערכה: המערכת תביא לעלייה בתרומות הריאה כבר בזמן הקרוב

קופסת הריאות. ריאות שבעבר היו נפסלות לשימוש הופכות במקרים רבים מתאימות להשתלה. צילום: דוברות שיבא

במרכז הרפואי שיבא בתל השומר הוכנסה לאחרונה לשימוש מערכת חדשנית שצפויה להגדיל באופן משמעותי את מספר השתלות הריאה ולהציל את חייהם של מטופלים הזקוקים להשתלת ריאה.

מערכת EVLPי– Ex-Vivo Lung Perfusion, המכונה "ריאות בקופסה", פותחה על ידי בית החולים להשתלות ריאה בטורונטו, המקיים קשר מקצועי רב שנים עם המרכז הרפואי שיבא. בטורונטו, השימוש במערכת בעשור האחרון הוביל לעלייה של יותר מ-100% בכמות הריאות שהשתילו בבית החולים.

מערכת ה-EVLP מאפשרת לראשונה לשמר את הריאות במשך כמה שעות במצב תפקודי, מחוץ לגוף התורם. בזמן זה, הריאות מחוברות למערכת שמדמה נשימה של אדם, כשבמקביל ניתן לבצע בהן פעולות טיוב שכוללות ניקוי מקרישי דם, טיפול בהפרשות מוגלתיות ובזיהומים ריאתיים, שיפור יכולת החמצון של הריאות ועוד. בזכות פעולות אלו, ריאות שבעבר היו נפסלות לשימוש הופכות במקרים רבים מתאימות להשתלה.

ההערכה היא כי בישראל, בשנה אחת, יש ברשימת ההמתנה
להשתלת ריאות כ-200 מועמדות ומועמדים. כ-20% מהם נפטרים בזמן ההמתנה. בחודשים האחרונים הותקנה המערכת ב"שיבא" ובוצעו ניסויי הרצה לטובת שימוש קליני בהקדם. ההערכה היא שהמערכת תביא לעלייה בתרומות הריאה כבר בזמן הקרוב.

מי שמוביל את הפרויקט ב"שיבא" הוא ד"ר איל-רן נחום, מומחה בכיר להשתלות לב וריאה, שעבר הכשרה בהשתלת ריאות בבית החולים הכללי בטורונטו. לדבריו, "המערכת מהווה בשורה של ממש בתחום השתלות הריאה בארץ והיא תאפשר הצלת חיים של מטופלים רבים הממתינים לתרומה".

נושאים קשורים:  השתלת ריאות,  בית החולים שיבא,  ד"ר איל-רן נחום,  חדשות
תגובות