מחקרים

השפעת טיפול עם מודולטורים של CFTR על חולי ציסטיק פיברוזיס

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי לטיפול חד-חודשי עם Lumacaftor/ Ivacaftor אין השפעה על תבחיני נשיפה

09.08.2022, 15:05
טיפול בחולת סיסטיק פיברוזיס (מקור: ויקיפדיה)
טיפול בחולת סיסטיק פיברוזיס (מקור: ויקיפדיה)

השינוי במיקרוביוטה מהווה סימן היכר בחולי ציסטיק פיברוזיס (Cystic Fibrosis – CF). הפגם התפקודי בחלבון CFTRי(Cystic Fibrosis Transmembrane Regulator) במעי הדק תורמת לשינויי מיקרוביוטה מקומיים כדוגמת צמיחת יתר של חיידקי מעי דק (Small Intestine Bacterial Overgrowth – SIBO), תופעה אשר הינה שכיחה בקרב חולי CF.

במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעה של טיפול עם מודולטורים של CFTR Lumacaftor/ivacaftorי(Luma/Iva) על SIBO בקרב חולי CF.

במחקר חתך רוחבי ורב-מרכזי זה בוצעה הערכה פרוספקטיבית ל-SIBO ע"י ביצוע תבחיני נשיפה (Breathing Test – BT). הדגימות נאספו לאחר 15, 30, 45, 60, 90 ו-120 דקות ממתן גלוקוז בהעמסה, ונערכו לפני מתן הטיפול וחודש לאחריו.

תוצאות המחקר הדגימו כי מתוך 42 הנבדקים (עם גיל ממוצע של 23.3 שנים, 51% נשים ו-9.5% ממוצא לטיני) 38 השלימו את כל בדיקות ה-BT.י73.7% מתוכם הדגימו בדיקת BT חיובית בדגימות שלפני מתן הטיפול עם luma/iva (מה שהוגדר כמצב הבסיס) ו-68.5% מהם היו עם בדיקה חיובית בדגימות חודש לאחר מתן הטיפול (p=0.44). כמו כן, נצפו גם מעברים מבדיקה חיובית לשלילית. לא נמצא קשר בין שימוש ב-Azithromycinי(63.1%) ובאנטיביוטיקה בשאיפה (60.5%) לבדיקת BT חיובית. שכיחות השימוש בתרופות המדכאות הפרשת חומצה עמד על 73% בקרב המטופלים עם בדיקה שלילית במצב הבסיס אל מול 35% בקרב אלו עם בדיקה חיובית במצב הבסיס (p=0.04).

מתוצאות מחקר זה עולה כי בקרב חולים עם CF קיימת מספר גבוה של מטופלים עם בדיקת BT חיובית, דבר המאשר את השכיחות של SIBO בקרב החולים במחלה זו. טיפול חד-חודשי עם luma/iva לא שינה באופן מובהק את המספר היחסי של המטופלים עם בדיקת נשיפה חיובית.

מקור:

Gabel, M. E., Wang, H., Gelfond, D., Roach, C., Rowe, S. M., Clancy, J. P., ... & Borowitz, D. (2022). Changes in Glucose Breath Test in Cystic Fibrosis Patients Treated with one Month of Lumacaftor/ivacaftor. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיסטיק פיברוזיס,  בדיקת נשיפה,  Lumacaftor,  ivacaftor
תגובות