COVID-19 עולמי

מודרנה תובעת את פייזר: העתיקה את טכנולוגיית החיסון לקורונה

חברת התרופות מודרנה הגישה תביעות נגד פייזר ושותפתה הגרמנית ביונטק על הפרת פטנט והעתקת טכנולוגיית ה-mRNA בפיתוח החיסון הראשון לקורונה

בקבוקון תרכיב החיסון של "פייזר" (מימין) ושל "מודרנה" (משמאל). צילום: שאטרסטוק

חברת התרופות מודרנה הגישה תביעות נגד חברת פייזר ושותפתה החברה הגרמנית ביונטק על הפרת פטנט בפיתוח החיסון הראשון לקורונה. בתביעות לבית משפט בארה"ב טוענת "מודרנה" ש"פייזר" העתיקה את טכנולוגיית ה-mRNA – הטכנולוגיה המרכזית בתרכיב החיסון לקורונה, שאותה פיתחה "מודרנה" בין השנים 2010 ל-2016 ואף רשמה על הפיתוחים פטנט.

התביעה דורשת פיצוי כספי שטרם נקבע. היא הוגשה לבית המשפט המחוזי במדינת מסצ'וסטס ובמקביל לבית המשפט האזורי בדיסלדורף, גרמניה. "מודרנה" הודיעה על כך בהודעה לתקשורת בסוף השבוע. מנכ"ל "מודרנה", סטפן בנסל, מסר: "אנחנו מגישים את התביעות הללו כדי להגן על פלטפורמת הטכנולוגיה החדשנית של mRNA שהיינו בה חלוצים. השקענו מיליארדי דולרים ביצירתה ורשמנו פטנט עליה במהלך העשור שקדם למגיפת הקורונה".

"מודרנה" טוענת ש"פייזר" ו"ביונטק" ניכסו שני סוגים של קניין רוחני השייך לה: אחד מהם כלל מבנה mRNA ששהמדענים שלה החלו לפתח ב-2010 והיו הראשונים לאמת בניסויים בבני אדם ב-2015. ההפרה השנייה, לכאורה, כרוכה בקידוד חלבון הספייק באורך מלא, שלטענת "מודרנה" המדענים שלה פיתחו תוך יצירת החיסון לנגיף הקורונה. העבודה נעשתה עבור תסמונת הנשימה (MERS). למרות שהחיסון ל-MERS לא יצא לשוק, הפיתוח עזר לחברה לסיים במהירות את פיתוח תרכיב החיסון שלה לקורונה.

"מודרנה" נוסדה לפני כעשור ובסיסה בקיימברידג' שבמסצ'וסטס. היא היתה חדשנית בטכנולוגיית חיסוני ה-mRNA שאפשרה את המהירות בפיתוח תרכיב החיסון נגד נגיף הקורונה והבאתו לשוק כאשר פרצה המגיפה. בזכות כל זאת אושר החיסון לשימוש בתוך זמן קצר, במקום שהליכי האישור של ה-FDA יימשכו, כרגיל, כמה שנים. הטכנולוגיה שפותחה מאפשר ללמד את גופו של מי שמתחסן ליצר חלבון שיוביל לתגובה חיסונית כנגד הנגיף.

חברת ביונטק, שבסיסה בגרמניה, שיתפה פעולה עם "פייזר" בנושא החיסון וה-FDA העניק אישור לשימוש חירום בחיסון שלהן בדצמבר 2020 ושבוע לאחר מכן ל"מודרנה". בשלב מוקדם של המגיפה הודיעה "מודרנה" שלא תאכוף את הפטנטים שלה על תרכיב החיסון אבל עתה היא מצפה שיכובדו זכויות הקניין הרוחני שלה.

נושאים קשורים:  חברת מודרנה,  פייזר,  ביונטק,  תביעה,  קניין רוחני,  mRNA,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  חברות תרופות,  חדשות
תגובות