מחקרים COVID-19

מחקר ישראלי: הנזק לריאות נמשך חודשים אחרי ההחלמה מקורונה

ממצאי מחקר על מחלימי קורונה באוניברסיטה העברית: רבים סובלים מפגיעה בתפקודי ריאה, מקוצר נשימה ומעייפות גם שלושה חודשים לאחר שהחלימו מקורונה, ללא קשר לחומרת המחלה

בעיות בנשימה, קוצר נשימה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנערך באוניברסיטה העברית ושהתפרסם לאחרונה בכתב העת ‪הרפואי Internal and Emergency Medicine מצא שרבים מחולי הקורונה סובלים מפגיעה בתפקודי ריאה, מקוצר נשימה ומעייפות גם שלושה חודשים לאחר שהחלימו - ללא קשר לחומרת המחלה. כך מדווחת היום (ג') מיטל יסעור בית־אור ב"ישראל היום". עם זאת, בחלק מהסימפטומים לא נמצא כי חולים קל סבלו מהשלכות ארוכות טווח כמו  חולים קשים.ם קשים.

המחקר כלל 208 מטופלים שביקרו במרפאת מחלימי קורונה - 86 מהם היו עם מחלה קלה, 49 עם בינונית ו־73 עם חמורה. נמצא כי ל-94.2% מהמטופלים היה לפחות סימפטום אחד והשאר היו א־סימפטומטיים. הסימפטום השכיח ביותר היה עייפות, שעליה דיווחו 61% מהחולים במצב קל, 49% מהחולים בינוני ו־76% מהחולים קשה. קוצר נשימה היה שכיח יותר אצל חולים עם קורונה חמורה (68.5%) לעומת קלה (48.8%) ומתונה (57%(.

לפי הממצאים, רוב המטופלים סבלו מקוצר נשימה ומעייפות בטווח של שלושה חודשים לאחר שהמחלה החריפה. צילומי החזה של מי שעברו אשפוז או חלו קשה יותר הראו פגיעה משמעותית בתפקודי הריאות, מה שמעיד על נזק ממושך וכרוני.

"המחלה עלולה לגרום לפגיעות שונות בגוף גם תקופה ממושכת אחרי המחלה הראשונית", אומר ד"ר פארס דראושה מהאוניברסיטה העברית וממכון הריאה ב"הדסה עין כרם". "לעתים קשה להתמודד עם התופעות שמשאירה הקורונה, אך על ידי פנייה מוקדמת לטיפול רפואי, ניתן להתגבר על חלק משמעותי מהן".

נושאים קשורים:  קורונה,  לונג קוביד,  מחקר,  חדשות,  האוניברסיטה העברית,  19-COVID
תגובות
22.09.2022, 08:09

המאמר מתומצת יפה אך תורם מעט מאוד, אם בכלל, לרופאי המשפחה המטפלים בכל יום במחלימי קורונה חדשים. התעלמות התקשורת ומשרד הבריאות מהיקף הבעיה של תחלואת הקורונה בחודשים האחרונים נובעת גם, ולא רק, מפני שחלק גדול מחולי הקורונה מאובחנים בבדיקה מוסדית ולא PCR.
מאמר זה השואף להביא תועלת לציבור הרחב של מחלימי קורונה הסובל מתופעות מאוחרות של קורונה, אינו יכול להסתפק במשפט הסיכום" "לעתים קשה להתמודד עם התופעות שמשאירה הקורונה, אך על ידי פנייה מוקדמת לטיפול רפואי, ניתן להתגבר על חלק משמעותי מהן". על עורכי המאמר לפרט לרופאים הקוראים את המאמר, איך ניתן להתמודד ובעיקר עם הסימפטומים הריאתיים כולל שיעול קשה טורדני , יבש וקוצר נשימה. טיפול בסטרואידים מקומיים (משאפים) ו- או סיסטמיים במינון נמוך (כמו פרדניזון 10 מ"ג ליום ל - 10 עד 20 יום) עשויים להקל, לקצר ואף לפתור את הסימפטומים הריאתיים הללו. רצוי להפנות את המחלים לצלום חזה ולפי הצורך לייעוץ מומחה למחלות ריאה - או לפי הצורך גם ל -CT חזה.