חדשות

קופות החולים קיבלו תקציב אך לא מספקות טיפולי שיניים לקשישים

משרד הבריאות תקצב 7.5 מיליון שקל לטיפולי שיניים בקשישים אך לקופות יש תירוצים שונים לאי מתן השירות ובינתיים הקשישים סובלים | משרד הבריאות: ביקשנו מהקופות מידע על היקף השירות

"הקשישים ממשיכים לסבול ומצבם מחמיר עד כדי איבוד היכולת לאכול ופגיעה ממשית באיכות חייהם". צילום: אילוסטרציה

משרד הבריאות תקצב 7.5 מיליון שקל לטובת טיפולי שיניים לקשישים ששוהים במוסדות ובבתי אבות, אך הקשישים נותרו ללא טיפול. ניידות הטיפולים, שהיו אמורות להגיע למוסדות הקשישים כבר בספטמבר 2022, לא הגיעו והקשישים הסיעודיים, שאינם יכולים להגיע למרפאות, נותרו ללא טיפול. כך חשפה אתמול (ב') ענבר טוויזר ב-N12.

על פי החלטת משרד הבריאות הקופות מחויבות לתת שירות לכל המבוטחים שנמצאים במרכזים בהם שוהים 150 דיירים ומעלה. בדיקה שנערכה על ידי א.ב.א. – איגוד בתי האבות והדיור המוגן – העלתה כי אף קופת חולים לא מבצעת את תפקידה בכל הקשור להגעת ניידת לטיפולי שיניים כפי שנדרש מהן. "לא יעלה על הדעת שגופים לאומיים מקבלים כסף מהמדינה לספק שירות אבל אינם מספקים אותו ומעדיפים לחסוך על חשבון בריאות הזקנים," אמר נחי כץ, מנכ"ל א.ב.א.

מנכ"ל בית אבות "משלב" בעפולה, רז אורן, אמר כי "כולם כאן זקוקים לטיפולי שיניים משמרים, אבל הסעה של דיירים למרפאות כרוכה בעלויות גבוהות מאוד, וכשאנחנו מביאים אותם לסניף, הרופאים בכלל לא מוכנים לקבל אותם כיוון שהם סיעודיים או תשושי נפש. כל יום שעובר בלי טיפול ראוי פוגע משמעותית באיכות החיים שלהם. הם לא יכולים לאכול כמו שצריך או לתקשר עם אנשים".

נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה אמרה כי "הקשישים ממשיכים לסבול ומצבם מחמיר עד כדי איבוד היכולת לאכול ופגיעה ממשית באיכות חייהם. אנו, באגודה לזכויות החולה, קוראים למשרד הבריאות לבצע בקרה על יישום ההמלצות ודורשים מהקופות להסדיר את העניין בהקדם".

ממשרד הבריאות נמסר כי נעשתה פנייה לקופות החולים בבקשה לקבלת מידע על היקף השירות שניתן עד כה במסגרת הרחבת הזכאויות. "ידוע כי חלק מקופות החולים מספקות את השירות וחלקן מצויות בהליכי מכרז מתקדמים".

תגובת ה"כללית": "פנינו למשרד הבריאות על מנת לדייק את הצרכים וכדי שנוכל לאבזר את הניידת בכל הציוד הנדרש. חלק ניכר מהמטופלים בני הגיל השלישי במוסדות מקבלים שירותי רפואת שיניים במרפאות 'כללית סמייל' ברחבי הארץ". מ"מכבי" נמסר כי הקופה "מצויה בהליך מתקדם עם ספק שירות שנמצא מתאים. עד תחילת מתן השירות מכבי מממנת טיפולים לאוכלוסיה המדוברת ומבצעת החזרים מלאים על טיפולי השיניים".

ב"מאוחדת" טוענים כי "לאחר בדיקה מעמיקה, מצאנו שהדרישה בפועל לשירות כמעט ולא קיימת. עם זאת, בימים אלה אנחנו בודקים שוב את ההיתכנות ונמצאים בקשר עם חברה המפעילה ניידות שיניים".

ב"לאומית" נמסר כי ממחצית שנת 2021 הקופה עובדת בשיתוף פעולה עם העמותה לרפואת שיניים ניידת ע"ש גרפונקל ומספקת טיפולי שיניים למטופלים מוגבלים השוהים בביתם או במוסדות במסגרת סל ישיש, עוד בטרם עודכן צו ביטוח בריאות ממלכתי בספטמבר האחרון.

נושאים קשורים:  קשישים,  טיפולי שיניים,  קופות החולים,  בתי אבות,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.03.2023, 14:08

בכלל לא מפתיע קופות החולים עושות הון על גבם של האוכלוסייה וציבור רופאי השיניים
באם היו פותחים את הטיפול בציבור המבוגר למכרז לציבור רופאי השיניים העסק היה עובד
אבל הקופות ימצאו חברות שיעשו זאת ויגזרו קופון שמן על חשבון התקציב ציבור המטופלים ורופאי השיניים