מחקרים

האם ניתן למצוא תרופה פומית יעילה לטיפול בהשמנת יתר?

נמצא כי הפפטיד D3 גורם לירידה במשקל בחיות מודל על ידי דיכוי ציר אנדוקריני והפחתת תיאבון

13.04.2023, 15:00

מגפת ההשמנה והסיבוכים המטבוליים שלה מהווים איום משמעותי על בריאות הציבור העולמית. אפשרויות הטיפול היעילות, ובייחוד תרופות הניטלות באופן פומי, הינן מוגבלות. פפטידים הינם קבוצת מולקולות מבטיחה אשר מושכת תשומת לב רבה עבור היישומים האפשריים ברפואה וביוטכנולוגיה. במחקר זה החוקרים התמקדו במציאת פפטידים אשר ניתן ליטול אותם באופן פומי אשר יכולים לטפל בהשמנת יתר, תוך התחקות אחר מנגנון הפעולה שלהם.

במחקר זה החוקרים בחנו פפטיד הבנוי מרצף של תשע חומצות אמינו הנקרא D3. הפפטיד ניתן לעכברים ללא חיידקים (Germ-Free - GF) ועכברים מזן הבר (Wild-Type - WT), חולדות וקופי מקק. נבחנה ההשפעה של D3 על משקל גוף ומאפיינים מטבוליים בסיסיים. כמו כן, נבחנו ההשפעות של D3 על המיקרוביוטה של מערכת העיכול בעזרת הגברת מקטעי rRNA מסוג 16S. על מנת לזהות ולאשש את המנגנון בו D3 פועל, בוצע מבדק שיעתוקי של תוכן מהאיליום וכן מבדקים מולקולריים נוספים על שלושה חיות מודל.

תוצאות המחקר הדגימו ירידה מובהקת במשקל של עכברי WT (12%) ו-GFי(9%) שטופלו עם D3. מתן D3 העלים את ההתנגדות ללפטין וגרם לביטוי ביתר של אורוגואנילין (Uroguanylin - UGN), אשר מדכאים תיאבון דרך הציר האנדוקריני של UGN-GUCY2C. השפעות דומות נצפו בחולדות עם השמנת יתר תזונתית, ומודלים של קופי מקק. יתרה מזאת, נצפתה עלייה פי 100 בשכיחות של Akkermansia Muciniphila לאחר טיפול עם D3, שנגרמה מהפעלה של ציר IFNγ-Irgm1, מה שעלול לגרום להפחתה בספיגת שומנים על ידי הורדה בביטוי של Cd36.

מסקנת החוקרים הייתה כי D3, שהינו פפטיד ביואקטיבי לא רעיל, הינו מועמד כתרופה חדישה המנגדת את השמנת היתר הנגרמת עקב תזונה. התמקדות בציר האנדוקריני של UGN-GUCY2C יכולה לספק אסטרטגיה טיפולית בהשמנת יתר.

מקור:

Li Z, Zhang B, Wang N, et al. A novel peptide protects against diet-induced obesity by suppressing appetite and modulating the gut microbiota. Gut 2023;72:686-698.

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  פפטידים,  D3,  מטבוליזם
תגובות