חדשות

מדוע ההידרדרות הקוגניטיבית של נשים חולות אלצהיימר מהירה יותר?

חוקרים באוניברסיטה העברית גילו לראשונה מנגנון מולקולרי האחראי על התפתחות אלצהיימר בקרב נשים ומשפיע על האצת קצב הידרדרותן הקוגניטיבית | התגלית עשויה לשנות את האופן שבו חוקרים ומטפלים באלצהיימר ודמנציה

מחלת אלצהיימר, דמנציה, אובדן זיכרון. אילוסטרציה

מנגנון מולקולרי המתרחש במוחן של חולות אלצהיימר ולא בחולי אלצהיימר גברים מסביר את האצת ההידרדרות הקוגניטיבית אצלן. כך עולה ממחקר שערכו חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים. את המחקר הובילו פרופ' חרמונה שורק, אחת החוקרות המובילות של ביטוי גנים במוח ופרופ' יונתן לווינשטיין ממרכז ספרא למדעי המוח והמכון למדעי החיים.

הסיכון ללקות באלצהיימר גבוה פי שניים אצל נשים לעומת גברים, אך הגורמים לכך שמדדי הדמנציה עולים מהר ובעוצמה רבה יותר אצל נשים לא היו ידועים עד כה.

פרופ' חרמונה שורק. "יזוהי פעם ראשונה בה אנו יכולים להציע הסבר מולקולרי לתהליכים הקורים במוחן של חולות ומדוע הפרוטוקול הטיפולי שהוצע להן עד היום אינו מספק". צילום: מקסים דינשטיין/ האוניברסיטה העברית

במחקר, שהתפרסם אתמול (ג') בכתב העת Alzheimer's & Dementia, נמצא לראשונה קשר ישיר בין משפחה של שברי רנ״א זעירים לקצב התפתחות המחלה בנשים. החוקרים גילו כי דלדול המאגרים של שברי הרנ״א הללו במוח משקף התפתחות מהירה של הפגיעה הקוגניטיבית בקרב נשים חולות אלצהיימר, אך אינו משקף שינויים במבנה המוח אלא דווקא במדד הקוגניטיבי של הנשים החולות.

"מחקרנו הראה בצורה יוצאת דופן כי המאגרים של שברי רנ״א ממקור מיטוכונדריאלי, הידוע כנתרם על ידי האם, מידלדלים בגרעיני המוח הנפגעים וכי תופעה זו בולטת במיוחד במוחן של נשים החולות בה", הסבירה פרופ' שורק.

לדבריה, "ממצאי המחקר מאירים באור חדש את מנגנוני הבקרה על התפתחות מחלת אלצהיימר בקרב נשים ומדגישים את ההבדלים המהותיים, לא רק באופן בו מתפתחת המחלה אצל נשים, בקצב מהיר יותר מאשר אצל גברים ועם הידרדרות מהירה יותר באינדיקטורים הקוגניטיביים, אלא גם באופן בו מטופלים התסמינים, היות שהיום טיפולים מבוססי רנ״א הפכו לאפשרות מעשית בעקבות מגיפת הקורונה ויש מקום לתקווה על רקע זה".

הפרוטוקול הטיפולי באלצהיימר כיום מתמקד בעיכוב התפתחות הסימפטומים של המחלה והוא ידוע ככזה הגורם לתופעות לוואי קשות יותר בנשים החולות במחלה, בהשוואה לגברים חולים. משמעות הדבר היא כי הירידה בתפקודן של נשים החולות במחלת אלצהיימר אינה נעצרת כתגובה לטיפול ותופעות הלוואי הנגרמות מהטיפול קשות יותר בהשוואה לגברים חולים.

"זוהי פעם ראשונה בה אנו יכולים להציע הסבר מולקולרי לתהליכים הקורים במוחן של חולות ומדוע הפרוטוקול הטיפולי שהוצע להן עד היום אינו מספק. התגלית יכולה להשליך על האופן שבו אנו חוקרים ומטפלים באלצהיימר ודמנציה", אמרה פרופ' שורק וסיכמה: "כולי תקווה שהגילוי החדש יוביל לטיפול טוב ומיטבי בחולות אלצהיימר ובסיוע להן ולבני משפחותיהן ברחבי העולם".

המחקר נערך בשיתוף פעולה עם עמיתים אמריקאים, פרופ' דיוויד בנט משיקגו, אליוט מפסון מאריזונה וסודהא סשדרי מטקסס, ונתמך על ידי מכוני המחקר האמריקאיים והקרן למחקר בסיסי וכן בתמיכתם של קרן סטיין וסמי סגול.

נושאים קשורים:  האוניברסיטה העברית,  מחקרים,  פרופ' חרמונה שורק,  אלצהיימר,  חדשות,  פרופ' יונתן לווינשטיין
תגובות