דעות

הכובע בוער על הראש: חקירה נוקבת עכשיו ומיד!

מיד לאחר תקלה בבית חולים, מטפלים בנפגע, עורכי הדין מתחילים באיסוף חומר רלבנטי ומוקמת ועדת חקירה. גם ברעום התותחים נחוץ לחקור כדי מה שניתן לתיקון ולהחלפה יבוצע עכשיו ומיד ולא אחר "הישמדי מתחת לרקיע"

מודול החקירה של הרופא והמהנדס פרופ' ריצרד קוק מאוניברסיטת שיקגו, הכולל את לוח הזמנים לתחקיר

חיפוש מהיר בגוגל מעלה שלל הנחיות לביצוע תחקיר, שמטרתו המוצהרת היא הפקת לקחים, שאם רק נפיק אותם נוכל לשפר ולמנוע את התקלות שבשלן נעשה התחקיר. המרחק בין הפקת הלקחים ויישומם עשוי להיות כה ארוך, עד אשר תקלה חדשה תביא לצורך בתחקיר נוסף.

ההודעה כי "נחקור" מבקשת מחד להראות כי קיימת הכרה בתקלה וכי ההנהלה מבינה שנגרם נזק או שיש זעם מצד הלקוחות הלא מרוצים, ומאידך היא מעמעמת את רגשי האשם הכבדים של מי שסרח. קיימת גם התקווה כי התחקיר יגלה כי היתה זו "טעות אנוש" וכי כולנו בני אדם ועשויים לטעות.

דפוס החקירות דומה במערכת המדינית, הכלכלית והצבאית. הוא אינו שונה מהמודל שהציע פרופ' ריצרד קוק מאוניברסיטת שיקגו, שהיה רופא ומהנדס. הוא אף העמיד בתרשים את לוח הזמנים (ראו תמונה).

חשוב לגלות נקודות תורפה במערכת ויש להכחידן. חשוב לא פחות לגלות את סוד ההצלחה במערכת מסוימת. כיצד זה, למשל, בבית חולים מסוים שיעור הצלחת הניתוחים גבוה, הזיהומים נדירים, הצוות מלוכד, ההנהלה והעובדים מעריכים אלה את אלה

מיד לאחר תקלה בבית חולים, מטפלים בנפגע, עורכי הדין מתחילים במקביל לאסוף (או להסתיר) חומר רלבנטי, זאת מתוך ראייה ארוכת טווח, ומוקמת ועדה (חשוב מי הממנה!) והיא מתחילה בחקירה שיכולה להימשך שבועות ואף חודשים. במידה שמתגלה במהלך עבודת הוועדה כי ניתן לייחס את התקלה ל"טעות אנוש", הוועדה סיימה את תפקידה ועם הלקח הנלמד "אין מה לעשות", ייתכן כי הגורם, שאינו אנוש, יישאר במקומו עד לסיום התחקיר ובתפקידו זו יגרום לתקלות נוספות. החקירות עלולות להביא גם ללקחים מוטעים ומסוכנים, להצביע על אשם שהוא חף מכל פשע (הש"ג), לשנות בבת אחת נהלים שהוכיחו יעילותם או לפטר בבת אחת מומחים רבים בעלי ניסיון.

ענישה היא משאת נפשם של משפטנים. תקלה צבאית בה נפגע חייל תביא לענישת המפקד. עצם העובדה שאירעה תקלה בעת שסגן אלוף ד' היה המג"ד, עליו לשלם מחיר: הורדה בדרגה "למען יראו וייראו".

כפי שהמשטרה דורשת שלא "לזהם" את זירת הפשע, אליה נכנסים החוקרים עטויים מדים מיוחדים, כך יש גם להתחיל בתחקיר מיד עם התברר מימדי התקלה. גם ברעום התותחים אפשר ונחוץ לרשום, לתעד ולהסיק מסקנה ראשונה. אם תחת אש מפקד נתקף פיק ברכיים ולא תפקד – הלקח יילמד מיידית והוא יועבר מתפקידו. אם מפקד ממנה לתפקידי מפתח אנשים שלא הוכשרו כדבעי או את משחדיו, משהתגלה הדבר, יש לקחת ממנו את סמכויותיו ולא להמתין ללקחים שיגיעו בעוד שנה ויותר.

חשוב לגלות נקודות תורפה במערכת ויש להכחידן. חשוב לא פחות לגלות את סוד ההצלחה במערכת מסוימת. כיצד זה, למשל, בבית חולים מסוים שיעור הצלחת הניתוחים גבוה, הזיהומים נדירים, הצוות מלוכד, ההנהלה והעובדים מעריכים אלה את אלה. את הדרך הזו של למידה מהצלחות קל יותר לבצע, כי היא איננה מערבת האשמות ותקלות.

ברורה ההתנגדות לחקירה מיידית ולהחלפת הנהגה. גם התנגדות זו מחייבת תחקיר נוקב. ייתכן שהכובע בוער שם על ראשו של מי מהם

יש קולות הקוראים להתחשב בשעת החירום ולא להצביע על אשמים או כשלים בדיוק עכשיו כשהלוחמים בשטח, אבל זו טעות. להפך, עכשיו, מיד! הרצוי הוא שהלוחמים ואנשי העורף והמסייעים ללוחמה ואנשי המודיעין ומפעילי התחבורה הציבורית, כולם יידעו ב"זמן אמיתי" כי מה שניתן לתיקון ולהחלפה יבוצע עכשיו ולא אחר "הישמדי מתחת לרקיע" .

ברורה ההתנגדות לחקירה מיידית ולהחלפת הנהגה. גם התנגדות זו מחייבת תחקיר נוקב. ייתכן שהכובע בוער שם על ראשו של מי מהם.

נושאים קשורים:  פרופ' יואל דונחין,  דעות,  ישראל במלחמה,  חדשות,  ועדת חקירה
תגובות
אנונימי/ת
10.11.2023, 09:08

ומה כל זה קשור לאתר בנושאי רפואה, לעזאזל?
ואיך הרזומה הרפואי תרם לתובנות העמוקות הללו?

שאלה מצוינת. באמת, מה זה קשור לרפואה???

אנונימי/ת
10.11.2023, 09:13

למה אנשים חושבים שעצם היותם רופאים הם מורמים מעם? איך השטויות הללו קשורות לרפואה? חשבתי שיש פה סינון מינימלי בתכנים

שני המגיבים למאמר כנראה לא קראו אותו, אלא ראו את תמונת המחבר, ולכן לא הבינו כיצד ה"רזומה" מביא לתובנות הללו. ובכן - אם לא מפסיקים מיד את הכירורג שהתעוור או נמצא מנותק מסביבתו - כך בדיוק יש לדאוג להרחקת "מנהיג" שגורם נזק. וגם לרופא שאינו מורם מעם וכותב שטויות, מן הראוי לתת את הדוגמא . תודה על ההערות המחכימות של אלמוני מורם מעם. שאם היה כה צודק היה בוודאי מביא את תמונות ושמו , אלא מאי......

אנונימי/ת
11.11.2023, 17:33

תפסיק להסית בזמן מלחמה בבקשה! מתחנן אליך. זה מחליש אותנו כחברה. אנשים לא חושבים כמוך. אנשים רואים ניהול נכון של המלחמה על ידי הממשלה. אנשים אוהבים את המנהיג. אנשים רואים את הרשלנות לא בדיוק בממשלה.

כן יש סינון. קודם כול מפרסמים תמונות של ''בלטי מעורבים'' מסכנים מעזה, אחר כך כתבות שלא קשורות לרפואה, ובמקום 29- דברים שקשורים לרפואה.

10.11.2023, 09:20

מדוע דעה פוליטית זאת מתפרסמת באתר מקצועי? הפכתם לשופר תעמולת גורמים עויינים?

גם בNEJM וגם בעיתונות הרפואית הכי חשובה מופיעים מאמרים של רופאים שעלולים להחשב כשופר תעמולה של גורמים עוינים. מאחר והנושאים הפוליטים אינם זרים לכך שחובתו של רופא להביע דעתו.

אנונימי/ת
10.11.2023, 11:19

זו לא דעה פוליטית. זו דעה בתחום הצלת חיים. מי שמתנגד לחקירה מקיפה נטולת פניות, מבקש לקבע את השיטה שתביא לחורבן עם ישראל. רצח המוני וחיסול אוכלוסיה יהודית. מדובר בדיני נפשות ללא כל קשר לפוליטיקה. פרופ דונחין מבין בחקירות רשלנות רפואית והפקת לקחים. מצב דומה מאד לישראל תשפ"ג

דר. יובל קליין תודה על השאלה. מסכימה לגמרי. אני הפסקתי לשלם דמי חבר לגוף פוליטי שלא מייצג רוב הרופאים. ממליצה גם לך ורופאים אחרים.

10.11.2023, 11:10

זה לא רפואי
אל תכניס את הגיגיך הלא מלומדים לכאן בבקשה

דר. משה חושן. רוב הדברים באתר הזה לאחרונה פוליטיים. הסתדרות הפך להיות גוף פוליטי עם אג'נדה ברורה מאוד. אך מילת פירגון לרופאי צהל. לא דאגו לביטוח אחראיות מקצועית למתנדבים, אבל ממהרים לפרסם תמונות של תשבי עזה ''מסכנים''. הגיע זמן לשקול תשלום דמי חבר.

אנונימי/ת
10.11.2023, 11:48

לכל האנונימים וד"ר חושן
רפואה עוסקת בהצלת חיים, וכך גם הרחקתו המיידית של מפקד או מנהיג כושל ולא ראוי - עשויה היתה להציל חיי אלפים ומנוע מוות מיותר גם בעתיד. רפואה ופוליטיקה - חד הם.

10.11.2023, 12:03

כל מילה בסלע ! פרופ' דונחין צודק !
ד"ר זאב רם

אנונימי/ת
10.11.2023, 12:46

פרופ׳ דונחין מציע, כנראה, להדיח את הרמטכ״ל, הרצי הלוי, וגם את ראש אמ״ן הכושל, אלוף אהרון חליווה, את ראש השב״כ וראש המוסד ואת ראש הממשלה, באמצע המערכה. באמת, ניתוח ״נבון ביותר״ מצידו. הוא, כנראה מלין על כך, שנתניהו לא היה מספיק ניצי, בעיניו. לכך הנני מסכים. אך מה עם כל האברמוביצים והדרוקרים, אשר פימפמו ועודם מפמפמים את משנתם, האומרת כי אם רק נוותר על קצת שטחים, ייכון שלום? וכי מה רוצה העזתי הפשוט, לדבריהם, אם לא קצת אוכל וקורת גג לילדיו? ובכן, התפכחנו כולנו ב 7/10/2023, כאשר ראינו איך האזרחים העזתים הפשוטים, נכנסו לקיבוצים על מנת לבזוז ולאנוס, ללא הבדלה בדעות הפוליטיות של הקורבנות. הדת והלאום היהודיים של הקורבנות, היו החוט המקשר ביניהם.
ולגבי המחליף האפשרי, האם כתב במחנה עם ג׳ל בשיער, חסר תעודת בגרות, אשר גם הוא היה שבוי בקונספציית ״נאכיל את המפלצת והיא תשב בשקט״ (ראה מתן שדה גז ללבנון=חיזבאללה, ללא דיון בכנסת על כך, כי ״האופוזיציה לא אחראית״), הוא המתאים להחליף את נתניהו בעת הזו?
שאלה נוספת: האם מן הראוי היה, כי ג׳ורג׳ בוש נשיא ארה״ב בזמן אסון התאומים, יתפטר מייד מתפקידו, בתוקף היותו האחראי על הכשל? מעניין מה לפרופ׳ הנכבד יש לאמר על כך.

10.11.2023, 15:38

חבל שאתה אנונימי. דבריך לענין ואני מסכים איתם.
הדיון הזה הוא פוליטי ואין לו מקום כאן
הרפואה שואפת להסתמך על מדע אמפירי. בהעדר אמפירירקה אנחנו מסתמכים על הידע שלנו באנטומיה פיזיולוגיה, כימיה, פרמקולוגיה ונסיון.
התלהבותו של דונחין אין לה דבר עם הרפואה. רתימת רפואה לצרכים פולוטיים מסווים בהומניות צבועה כפי שמופיע בלנצט, אנגליה החדשה ועוד אינה משרתת את הרפואה
מספיק היה לנו ביזיונות בהרי.

אנונימי/ת
11.11.2023, 06:59

כתבה מענינת מאוד מערוץ 14. לא ראיתי את כל ההצעות הללו במאמר. ומה הקשר לבוש ? אה ! בישרו על אסון התאומים רק ב 6 וחצי .....

11.11.2023, 09:05

גיורא ידידי
"פוליטי" הינו דיון בעמדות מדיניות כאלו ואחרות , מינויים ועוד
כאשר מדובר בטעויות קשות בשיקול דעת שגרמו לאובדן חיים נורא מלווים בהחלטות, כן, פוליטיות של מינויים שהן לכל הדעות לא ראויים ואשר גרמו , גם כן לאותן טעויות (_מינוי צחי הנגבי לראש המל"ל , למשל) , להתנהלות אישית פוגעת בגורמים מקצועיים שגרמה לכשלים תפקודיים ( חוסר רצון להיפגש עם הרמטכ"ל כדי לשמוע על המצב הבטחוני המסוכן. ועוד ועוד...
זה לא פוליטי , זה קיומי, וזה צריך להילמד במהרה כי זה בנפשנו
עיסוק ותיחקור בעיות הוא מדע שרופאים רבים , ראשון בהם דר יואל דונחין, עוסקים בו וזאת לא פוליטיקה.
ליבי ליבי לכל אותם רופאים שהעריצו את דמות המנהיג שכשל וכעת עומדים בפני שוקת שבורה
אבל אסור להיגרר לסוג התגובות המעליבות , שאינן עניניות , כלפי מאמרו החשוב של יואל דונחין, רק בגלל שעולמם של אותו מועדון המעריצים , חרב ( חבל שביחד עם עולמם , גם עולמנו חרב...).

אנונימי/ת
11.11.2023, 09:10

האם זה בוט
ארוך מדי בשביל בוט...
אבל זהו חלק מן התרעלה שמופעלת ע"י השלטון בכל ערוצי התקשורת , כדי להפיל את האחריות על ראשי הצבא , ולהסיט את האחריות הנוראה של ראש הממשלה מהאסון הנורא שהוא הביא בתיפקודו

אנונימי/ת
11.11.2023, 19:46

דר. פפה כוכב בYOUTUBE עם אג'נדה ברורה ולא לכיוון תמיכה בישראל או בצה"ל .

אנונימי/ת
11.11.2023, 20:47

פפו, אתה גם הזוי וגם מסית. תתבייש לך. אתה לא מסוגל להבין איך הגענו לאן שהגענו (השפל). עולמך חרב בגלל אנשים כמוך. תעשה חשבון נפש עם עצמך.

אנונימי/ת
12.11.2023, 07:12

ברור שזה בוט

אנונימי/ת
10.11.2023, 16:48

הכל קשור.
שום דבר לא נעשה בחלל ריק.
לא במקרה העליתה האינטלקטואלית והאיכותית בורחת ממדינות תחת משטרים אפלים. אי אפשר להתעלם מהמצב הפוליטי הנוראי אליו נקלענו, זה מחלחל ומשפיע על הכל...

אנונימי/ת
10.11.2023, 17:02

יש רפואה בצרפת, גרמניה, אנגליה, ארה"ב. ויש רפואה בסין, צפון קוריאה, סוריה, אירן,עירק ואפריקה..
האם אין קשר בין אופי המשטרים ומנהיגיהם שהוזכרו ואופי הרמה והאתיקה הרפואית באותן מדינות ?
הכל קשור, וההשפעה ההדדית יכולה להיות בונה או הרסנית !

11.11.2023, 10:52

פרופסור דונחין פותח בנושא רפואה ובאיצטלה זו עובר לנושא פוליטי. הפרופסור הנכבד שוכח, שיש כאן מלחמה ואין כל הקבלה בין הדוגמאות שהביא, מעולם הרפואה. בעת מלחמה אין מחליפים את המפקדים/מנהיגים שכשלו: זה יתן עוד קלף מנצח לאויבינו, לא ברור?!

אנונימי/ת
11.11.2023, 11:44

איזה "טקסט" מיותר, לא מעניין ומזיק בתקופה הזאת.
עורכי דוקטורס - לאחרונה אתם מתנהגים כמו כל שאר העיתונות ולא כמגזין רפואי. זה מתחיל להימאס ולהיות מגעיל.

מעניין איך כול האנונימיים, אלה שמפחדים לגלות את זהותם, אינם מגיבים לעניין. בהעדר נימוקים של ממש הם דורשים שנטמון את ראשינו בחול ולא נתעסק ב"פוליטיקה". את הטיעונים האלה הם מתבלים בקצת ניבול פה וחושבים שניהלו ויכוח תרבותי. הצעתי לכול אלה היא לקרוא את תגובתו של ד"ר פפו, לחשוב רגע (זה קשה, אבל מומלץ) ולעשות חשבון נפש.

אנונימי/ת
11.11.2023, 13:55

רובם בוטים

12.11.2023, 11:34

פרופ' אליק אבירם הנכבד. אנחנו כנראה שייכים לעולם הישן של רופאים שהתחנכו על ברכי הרפואה ההומנית וידעו לכבד אחד את השני, להקשיב ולהשיב בשפת דיבור הולמת. הפורום הזה הפך לזירת התגוששות בוץ מצד אנשים חסרי תרבות וכבוד הפוגעים ad hominem בחברים אחרים רק משום שהם חולקים על דעתם. פניתי אינספור פעמים להנהלת הפורום בבקשה למנוע "אנונימיות" (או לפחות לחייב שהשם יישמר במערכת) אך ללא הועיל.

צודק! אני שוקל לבטל את המנוי על האתר אם לא ידרשו הזדהות, אפילו בנוסח "השם שמור במערכת" או משהו דומה

12.11.2023, 15:51

דר דונחין הנכבד האמנם רק מר נתניהו אשם או שקפצתם על ההזדמנות שנפלה לידכם להזיזו מהשלטון באמצע מלחמה,סה"כ מוצלחת? האם באמת אין שום אחריות למה שקרה ב10\07 לרמטכל(מינוי של גנץ במחטף),ראש אמ"ן,ראש השב"כ ויתר ראשי מערכת הבטחון הבכירים? לדעתי הם הראשונים שצריכים ללכת הביתה.

אנונימי/ת
12.11.2023, 23:17

הנני נרעש מפחד ומאימה, על כי פרופ׳ אלכסנדר אבירם הנכבד, עומד לבטל את המנוי שלו על האתר! מדובר באירוע בסדר גודל של יציאת מצרים, לכל הפחות.

לפחות יש לו מספיק יושרה להודות שהוא פחדן

אנונימי/ת
17.11.2023, 09:45

הכותב שייך לאנארכיסטים האלימים ששיבשו את החיים הדמוקרטיים במדינה במשך 10 חודשים, ופגעו בצבא ובמוסדות המדינה. הם האשמים העיקריים במה שקרה.