ישראל במלחמה

קריאה נואשת למבקר המדינה: הכרז על מצב חירום בתחום בריאות הנפש

"חוסר אונים מוחלט. אנו שבורי לב מול הסבל האנושי שאנו עדים לו. אנא, הנהג את כוחך וסמכותך כדי להציל את בריאות נפשם של אזרחי ישראל", כתבו מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש למבקר

צילום: משרד מבקר המדינה

פורום מנהלי המרכזים לבריאות הנפש שיגר הבוקר (ה') פנייה אל מבקר המדינה בבקשה להכריז על מצב חירום בבריאות הנפש בישראל. "אנו עדים לתחלואה נפשית גבוהה, התאבדויות, אשפוזי חירום בתנאים בלתי אנושיים. זהו מצב של חוסר אונים מוחלט מצדנו. אין ביכולתנו לספק מענה ראוי לצרכים הדחופים. אנו שבורי לב מול הסבל האנושי שאנו עדים לו מדי יום. אנא, הנהג את כוחך וסמכותך כמבקר המדינה כדי להציל את בריאות נפשם של אזרחי ישראל", כתבו.

הכותבים מעריכים במכתב כי מדובר בתוספת של 300,000 מטופלים מאז שבעה באוקטובר, כשללחימה גם פוטנציאל להשלכות בתחום בריאות הנפש, ומתריעים כי המערכת משוועת לכוח אדם ולתקציבים.

"מר אנגלמן הנכבד, אנו פונים אליך בזעקה ובייאוש, על מצבה הקשה של מערכת בריאות הנפש בישראל. המערכת עומדת בפני קריסה מוחלטת", כתבו.

אתמול (ד') הודיע אנגלמן כי בכוונתו לפתוח בבדיקת האחריות האישית לשבעה באוקטובר של כל הדרגים – המדיני, הצבאי והאזרחי: "במשך חודשיים סיירתי לאורכה ולרוחבה של המדינה, ביישובי גבול הדרום וגבול הצפון, במלונות המפונים באילת, בים המלח, בירושלים ובטבריה, בבתי חולים ובמחנה שורה. הכשלים שנחשפו במענה הביטחוני ביום הטבח המשיכו בשורה של פערים במענה האזרחי", אמר אנגלמן.

עשרה מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש הזכירו למבקר את ממצאיו בדו"ח המבקר ממאי 2020, שבו כתב על כך שהמנהלים התריעו על הדרדרות מתמדת בתחום בריאות הנפש בעשור האחרון, וציינו כי "מאז חלה החמרה ניכרת בכל הפרמטרים: זמני המתנה ממושכים ביותר לטיפול, לעיתים שנה ויותר. מספר הפסיכיאטרים לנפש ירד בחדות, עם נטישה המונית לטובת המגזר הפרטי. מחסור חמור בצוותים באשפוז ותנאים ירודים בבתי החולים הקיימים. המחסור בכוח אדם מיומן הוא אחת הסיבות המרכזיות למצב והוא מחריף מדי יום. אין די אנשי מקצוע לטפל בכל הפונים".

הם ציינו כי למצבה העגום ממילא של מערכת בריאות הנפש ובנוסף לעלייה תלולה בצרכים עקב משבר הקורונה, אירועי השבעה באוקטובר הביאו למספר המוערך של 300 אלף מטופלים נוספים שיידרשו לטיפול על ידי איש מקצוע מיומן.

הכותבים מציינים כי גם ללחימה ברצועת עזה יש פוטנציאל להשפיע בתחום בריאות הנפש: "מעצם הלחימה ברצועת עזה עוד לא ידוע כמה מהכוחות הלוחמים יסבלו מתגובות קרב. אנו רואים כבר גידול של עשרות אחוזים בביקוש לשירותי בריאות נפש. תוצאות קשות ומדאיגות. אנו עדים לתחלואה נפשית גבוהה, התאבדויות, אשפוזי חירום בתנאים בלתי אנושיים. למרות הפרסומים בכלי התקשורת כאילו חל שינוי מהותי. הגיעה העת להכריז על מצב חירום לאומי ולהקצות משאבים בהתאם ובדחיפות".

נושאים קשורים:  מבקר המדינה,  משבר בריאות הנפש,  בריאות הנפש,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות

פשוט בושה!
על איזה בצי חולים פסיכיאטריים מדובר?
ראשית- זה לא בית חולים! זה אכסניות לחולי נפש כי אין במוסדות אלו שום סימן של בית חולים ומזמן. עובדה שבהם עובדים רופאים עוד לא הופכת אותם לבתי חולים. לא במקרה הם מזמן החליפו שח למרכזי לבריאות הנפש!!!
מכאן זה לא מנהלי בתי חולים , זה מנהלי אכסניות.
בלי סגירת כל האכסניות הללו ומיד אין עתיד לפסיכיאטריה ושום זריקת כסף לא תעזור