חדשות

פורסמו הנחיות חדשות לרופאים לשמירה על פרטיות מטופלים

הרשות להגנה על הפרטיות: יש להימנע מהעברת מידע על אודות מטופלים ושמירתו באמצעות טלפונים חכמים, מחשבי כף יד וניידים ותוכנות כג'ימייל, ווטסאפ, טלגרם ועוד

ביקור רופא טלפוני. אילוסטרציה

הרשות להגנה על הפרטיות פרסמה אתמול (ג') מסמך מדיניות המיועד לרופאים ולמטפלים בנושא הגנה על פרטיות מטופלים בעת העברת מידע רפואי באמצעות מכשירים דיגיטליים ותוכנות שאינן מיועדות להעברת מידע רפואי רגיש.

לפי ההנחיות, על ספקי שירותי בריאות וטיפול רפואי להימנע מהעברת מידע על אודות מטופלים באמצעות מכשירים דיגיטליים דוגמת טלפונים חכמים, מחשבי כף יד וניידים ותוכנות שאינן ייעודיות להעברת מידע רפואי כג'ימייל, ווטסאפ, טלגרם ועוד.

"מגזר הבריאות אימץ בשנים האחרונות פתרונות דיגיטליים במטרה לשפר ולייעל את הליך העברת מידע על מטופלים. משליחת תמונות בוואטסאפ בין מטפלים לשם אבחון רפואי, ועד העברת צילום של טופס הפניה או תוצאות של בדיקה רפואית לכתובת דוא"ל פרטית - הטכנולוגיה חוללה מהפכה בדרך שבה אנו מקבלים טיפול רפואי", נכתב בתוכן המלווה את המסמך.

"לצד הנוחות שיש בשימוש באמצעים אלה, העברת מידע רפואי ושמירתו באמצעות תוכנות ומכשירים שלא מיועדים להעברת מידע רפואי רגיש מהווה אתגר משמעותי לשמירה על פרטיות וחשש בנוגע לאבטחת המידע", צוין.

בין הסיכונים הנזכרים: דליפות נתונים, חשיפה בשוגג של המידע עקב טעות אנוש, גניבה אפשרית של מידע רגיש וסיכון לשימוש לרעה על ידי חברות מסחריות המספקות תשתיות להעברת מידע.

הרשות קוראת לרופאים, למטפלים ולמגזר הבריאות כולו להקפיד על שימוש בפלטפורמות טכנולוגיות המיועדות להעברת מידע רגיש ומאובטחות בהתאם ולאמץ שיטות עבודה ששומרות על פרטיות המטופלים.

גורמי הרפואה, המספקים שירותי בריאות וטיפול רפואי נקראים במסמך להימנע מהעברת מידע על אודות מטופלים באמצעות מכשירים דיגיטליים דוגמת טלפונים חכמים, מחשבי כף יד, מחשבים ניידים ותוכנות שאינן ייעודיות להעברת מידע רפואי כמו ג'ימייל, ווטסאפ, טלגרם וסיגנל.

העברת המידע נעשית, בין היתר, כחלק מתקשורת של גורמי רפואה עם מטופלים וגורמי רפואה אחרים. כדוגמה מובא מצב שבו רופאת עור, שבמסגרת מתן טיפול רפואי מבקשת להתייעץ עם עמיתה ולשם כך עשויה להשתמש בטלפון החכם שברשותה להעברת ממצאי בדיקות ותיעוד ויזואלי של גוף המטופל, באמצעות אפליקציה להעברת מסרים מסוג וואטסאפ. דוגמה אחרת: העברת צילום של טופס הפניה או של מכתב סיכום לרופא מטפל מטלפון של גורם רפואי, לטלפון או לכתובת דוא"ל פרטית של מטופל.

הכותבים מדגישים כי "המסמך אינו מבקש למנוע את העברת המידע באמצעות מכשירים דיגיטליים פרטיים או בתוכנות לא ייעודיות, אלא לספק המלצות בעניין זה בראי הגנת פרטיות המטופלים, ולחדד את החובות המוטלות בהקשר זה על בעלי מאגרי המידע הרפואי".

בין הנקודות המרכזיות בהנחיות לצוותים רפואיים, נדרש לצמצם במידת האפשר את השימוש בתוכנות שאינן מיועדות להעברת מידע רפואי ולהימנע משמירת מידע כזה במכשירים האישיים; לשמור על חיסיון זהות המטופל, להשמיט כל סוג מידע שעלול להביא לזיהויו ולהעביר רק את הפרטים הרפואיים המינימליים הדרושים. כמו כן, יש להשתמש בתכונות אבטחה שמגנות על המידע ומונעות חדירה למכשירים כמו חומת אש ואנטי וירוס וכן להשתמש בסיסמת כניסה חזקה ובאימות דו-שלבי.

נושאים קשורים:  פרטיות החולה,  חדשות,  הרשות להגנת הפרטיות,  ג'ימייל,  ווטסאפ,  טלגרם
תגובות
06.03.2024, 20:38

אין בעיה , שיספקו כלים דיגיטליים לתקשורת מהירה . קל לאמר מה לא לעשות , אבל איפה הקריאה לספק מערכות מאובטחות ?

אנונימי/ת
06.03.2024, 22:10

מומלץ לא להשתמש ביוני דואר או שליחים, להמנע מלהדפיס תוכן רפואי, לרבות מכתבים, סיכומים, וכו׳. להימנע מלהשאיר טיוטות, הפניות במיכל המיועד לגריסה. מומלץ להתקין מכשירי גריסה בחדרי הרופאים.
כל זה בזמן שהמטופלים מקליטים אותנו, המשטרה מפעילה פגסוס ומערכת ״עין הנץ״, מצלמות רחוב ומצלמות אבטחה שעוקבת אחר כל תנועותנו, מוצאנו ומבואנו. אין גבול לאבסורד.